Adopteer UU-koe Tolbert of stort een bijdrage

Saskia Oskam (PvdD) en Hanneke Mol van stichting Hanna bij koe Tolbert in de stal van De Tolakker.

Wie de 13-jarige melkkoe Tolbert 568 van Diergeneeskunde een mooie oude dag gunt in een koeienrusthuis, kan nu een donatie doen. De koe van de Universiteit Utrecht is gered van de slacht.

Het is de Utrechtse Partij voor de Dieren en stichting Hanna gelukt: ze hebben een plek gevonden om koe Tolbert met pensioen te sturen. De koe kan half augustus naar Koeienrusthuis De Leemweg in Friesland. Tot die tijd mag ze op de Tolakker van de faculteit Diergeneeskunde blijven. De 13-jarige die in haar leven 100.000 liter melk heeft gegeven voor de biologische boerderij van de Universiteit Utrecht, hoeft dus niet naar het slachthuis.

Saskia Oskam van de PvdD en Hanneke Mol van stichting Hanna zijn een inzamelactie begonnen om koe Tolbert zo veel mogelijk geld mee te geven om haar zorg in het rusthuis te betalen. De verzorging van een koe kost zo’n 150 tot 200 euro per maand.

Oskam en Mol zijn op zoek naar adoptieouders die maandelijks een bedrag willen storten, maar donateurs kunnen ook een eenmalige bijdrage geven via Cow-funding. Inmiddels zijn er 36 donateurs die een eenmalig bedrag tussen de 5 en 150 euro hebben gestort. In totaal willen Oskamp en Mol 10.000 euro ophalen.

Wie de koe wil adopteren kan dat doen via stichting Hanna of koeienrusthuis De Leemweg. Dit kost minimaal 5 euro per maand. Je kunt ook met een groep adoptieouder worden. Op de Facebookpagina van Tolbert vind je meer informatie.

De Partij van de Dieren en Stichting Hanna kwamen in actie voor Tolbert na een artikel in de Telegraaf. Daarin stond dat de koe van de biologische boerderij meer dan 100.000 liter melk had gegeven, maar ook dat Tolbert naar het slachthuis moest. De oude koe was klaar met werken: ze kon geen nageslacht meer voortbrengen en een uierontsteking zat de melkproductie in de weg.