Akkoord met uitgever Springer over open access

Wetenschappers van Nederlandse universiteiten kunnen voortaan open access publiceren in tijdschriften van uitgeverij Springer. De VSNU verwacht dat er meer uitgeverijen volgen.

De Nederlandse universiteiten zijn erg blij met het onderhandelingsakkoord. ‘We vertrouwen erop dat we samen met Springer een beslissende stap in de goede richting zetten’, aldus Koen Becking, voorzitter van Tilburg University en hoofdonderhandelaar namens de VSNU.

De universiteiten proberen samen afspraken te maken met individuele uitgevers over de abonnementsgelden voor wetenschappelijke tijdschriften. Ze willen de contracten alleen verlengen als uitgevers bereid zijn om mee te werken aan open access-publicatie.

Bij het grote Springer is dat nu gelukt, maar bij Elsevier liepen de gesprekken over abonnementsverlenging begin deze maand nog vast. “Uit de onderhandelingen met Springer blijkt nu dat er wél beslissende stappen naar open access kunnen worden gezet”, schrijft de VSNU.

Nederlandse universiteiten en de Nederlandse overheid pleiten al langer voor vrij toegankelijke wetenschappelijke publicaties. Wat met belastinggeld betaald wordt, moet als het aan staatssecretaris Dekker van OCW ligt over tien jaar gratis te raadplegen zijn.