Algemene Sociale Wetenschappen te algemeen, opleiding wijzigt naam

Screenshot van de informatiepagina van Algemene Sociale Wetenschappen op de UU-site

Sinds 1985 studeerden meer dan vijfduizend studenten af in de Algemene Sociale Wetenschappen (ASW) in Utrecht. Voldoende belangstelling zou je zeggen. Toch knaagt er iets bij de docenten van de opleiding. Dat bijvoeglijk naamwoord  ‘Algemene’ ... , dat klinkt toch wel als ja … weinig specifiek. Oppervlakkig misschien zelfs.

De term is een erfenis uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Nieuwe opleidingen werden destijds als 'algemeen' beschreven om te laten zien dat het brede, niet-disciplinaire opleidingen betrof. Zo was er ook een studie Algemene Letteren, het tegenwoordige Taal- en Cultuurstudies. Maar nu is niemand meer blij met die benaming.

Samen met de Amsterdamse opleiding Algemene Sociale Wetenschappen wordt de koe nu bij de horens gevat. Nieuwe studenten studeren vanaf september 2019 ‘Interdisciplinaire Sociale Wetenschap’ als het aan het ASW-bestuur ligt.

De nieuwe naam benadrukt dat de studie een interdisciplinaire aanpak heeft, zo schrijft directeur Tom ter Bogt in notitie. ‘Interdisciplinair’ sluit daarnaast aan bij de trend in de wetenschap, is herkenbaarder voor scholieren en hun ouders en spreekt ook internationaal meer aan. In het Engels afficheert de studie zich bovendien al langer als ‘Interdisciplinary’ Social Science en niet ‘general’.

Zowel in het Engels als in het Nederlands kiest de studie bovendien voor het enkelvoud ‘wetenschap’ of ‘science’. De opleiding wil daarmee aangeven geen vergaarbak van disciplines te zijn, maar een bepaald type wetenschap te bedrijven.

Tijdens een faculteitsraadvergadering vorige week zei vicedecaan Susan te Pas dat de huidige studenten nog niet op de hoogte zijn gebracht van de naamswijziging. Het universiteitsbestuur en daarna onderwijskeurder NVAO moeten immers nog formeel goedkeuring geven.

Uit een verkennend gesprek met een kleine groep studenten bleek dat deze de beweegredenen van de opleiding begrijpen. Toch hebben sommige studenten ook twijfels, zo is in de nota van Ter Bogt te lezen. Zo vragen zij zich af wat de naamswijziging betekent voor de waarde van de diploma’s van afgestudeerden.

Voorzitter van studievereniging Versatile Hannah Lucas zegt uiterst positief te zijn over het voorstel om de naam van de opleiding te veranderen. “De huidige naam dekt de lading niet en zorgt ook voor een verkeerde beeldvorming. Bij voorlichtingsbijeenkomsten merk ik dat leerlingen op het vwo al snel denken dat het een samenraapsel is van een vakje hier en een vakje daar, zonder veel diepgang. En dat is absoluut niet hoe ik mijn studie ervaar. Integendeel.”

Lucas deelt de bezorgdheid over een mogelijke devaluatie van haar diploma niet. “Ik had het mooi gevonden als op mijn diploma al de nieuwe naam had kunnen staan. Maar ik denk niet dat je met een diploma ‘Algemene Sociale Wetenschappen’ straks op achterstand staat als je gaat solliciteren. Je moet toch altijd uitleggen wat je precies hebt gedaan in je studie.”