Alleen Maarten in kwartfinale studentverkiezing

Is psychologiestudent Maarten Snethlage de slimste én knapste student van Nederland?

Psychologiestudent Maarten Snethlage is doorgedrongen tot de kwartfinale van Student of the Year 2013, de jaarlijkse zoektocht naar de slimste én knapste student van Nederland. Vier andere UU-studenten zijn uitgeschakeld.

De 21-jarige Maarten moet het in de kwartfinale in de categorie mannen opnemen tegen 12 andere studenten. Ook de Utrechtse HU-student Giovanni Fritschij is nog in de race. Op basis van online stemmen, en de prestatie in een offline debat wordt bepaald wie door mag naar de halve finale.

Maarten doet de master sociale psychologie en vertelt op de site van de studentenverkiezing wat hij aan het huidige onderwijssysteem zou veranderen als hij het voor het zeggen had. Maarten: "Ik zou meer begeleiden in het maken van een studiekeuze. Hier wordt vaak erg makkelijk over gedacht, terwijl een scholier die net 18 is en klaar met zijn middelbare school echt nog niet helemaal zeker kan weten welke studie hij/zij wilt gaan doen. Er wordt vaak maar wat geprobeerd terwijl deze keuze de rest van het leven beïnvloedt, en daarom vind ik het belangrijk dat dit vanuit het onderwijs veel beter begeleid moet worden."

In de kwartfinale voor dames zit geen afgevaardigde van de UU. Er deden wel vier UU-studentes mee in de voorrondes maar geen van hen wist genoeg stemmen te verzamelen om door te gaan naar de kwartfinale.

Update 2 mei: Maarten heeft de halve finale niet gehaald.