Alleen UU-studenten mogen nog studeren in rechtenpand Janskerkhof

Rebo-pand Janskerkhof 2/3. Foto: DUB

Het faculteitsbestuur heeft in oktober de coronamaatregelen nog eens nadrukkelijk onder de aandacht gebracht bij studenten en medewerkers, vertelt directeur Martine Verbeek. Het was in Janskerkhof 2/3 te druk: door de grote vraag naar studieplekken kwamen de richtlijnen, zoals het schoonmaken van onderwijsruimtes en studieplekken, in het geding. Daarnaast waren er signalen dat er ook niet UU-studenten gebruik maakten van de schaarse studieplekken.

Dat was niet alleen vervelend voor Rebo-studenten die daardoor een studieplek misliepen, het was ook nog eens onmogelijk om deze groep niet-UU-studenten te bereiken om ze te wijzen op de coronamaatregelen. Bij UU-medewerkers en studenten kan dat wel, via bijvoorbeeld een mail. “De enige manier om hier greep op te krijgen, is door te vragen naar de collegekaart bij binnenkomst en om alleen UU-studenten toe te laten”, aldus Verbeek. Om hoeveel niet-UU-studenten in het gebouw het ging, kan ze niet zeggen.

Reserveren
Studieplekken waren al relatief schaars, vertelt Verbeek, en dat is met de coronamaatregelen alleen maar meer het geval. Normaal zijn er in het pand zo'n 127 studieplekken. Daarvan zijn er nu nog maximaal 55 beschikbaar. Daarnaast zijn er nog 110 studieplekken in onderwijsruimten gecreëerd. Wanneer er geen onderwijs wordt gegeven, kunnen deze plekken ook gebruikt worden. De studieplekken in Janskerkhof 2/3 zijn vooral geliefd omdat het, naast de Universiteitsbibliotheek, het enige grote gebouw van de UU in de Binnenstad is waar studenten nu mogen studeren. Ook hoef je voor deze studieplekken niet te reserveren, en voor een studieplek in de bibliotheek wel.

De studieplekken zijn dagelijks in gebruik en de rust is ondertussen wedergekeerd in het pand, vertelt Verbeek. Vanwege de collegekaartcontrole kunnen de coronaregels weer beter in acht worden genomen. “Naast de verspreiding van het virus tegengaan, willen we ook voorkomen dat onze panden opnieuw dicht moeten. Het is voor veel van onze studenten heel belangrijk om tenminste af en toe in alle rust in ons pand te kunnen studeren.”

Nieuw is het probleem van niet-UU-studenten in UU-panden niet. In 2017 bleek uit een steekproef van DUB dat 40 procent van de studenten in de UB’s studeerden aan de Hogeschool Utrecht. Sinds een paar jaar zijn hbo-studenten in tentamenperioden daarom niet meer welkom in de UB’s. Ook was er een jaar geleden nog overlast door scholieren in de UB in de binnenstad.