Alleen UU'ers in UB: 'Fijn dat er meer ruimte is'

UB-bezoekers die geen UU-student zijn worden verzocht ergens anders te studeren. Foto: DUB

De vraag naar studieplekken in de twee universiteitsbibliotheken is veel groter dan de 1500 plekken die de UB aanbiedt. Uit een onderzoek van de UB bleek dat niet-UU’ers tijdens de tentamenperiode 40 procent van de studieplekken bezet houden. Het weigeren van externe studenten is volgens de UU daarom een voor de hand liggende maatregel die uitgetest dient te worden. Vandaar dat de UU deze tentamenperiode een pilot houdt en de bibliotheken reserveert voor UU'ers.

Voortaan maar naar Amsterdam
Malika staat om acht uur te wachten voor de deur van de UB in de binnenstad. “Als je voor negen nog niet binnen bent, kan je vaak al geen plek meer vinden. Stiekem vind ik het daarom wel fijn dat er meer ruimte is. Aan de andere kant heeft de HU alleen studieplekken in De Uithof, dus vind ik eigenlijk dat ze de UB in de binnenstad wel in mogen.“

Om te controleren of een bezoeker daadwerkelijk student of medewerker bij de UU is, moet die zich nu eerst legitimeren. Dit kan aan de hand van een campuskaart of de digitale collegekaart én een legitimatiebewijs omdat op de collegekaart geen foto staat. Student Roos van de Vrije Universiteit Amsterdam wordt na de controle vriendelijk verwezen naar de kantine van het gebouw, waar ze wél mag zitten. “Ik woon nog in Utrecht, dus ga ik vaak naar de UB om te studeren. Omdat het altijd zo druk is, ben ik expres vroeg gekomen, maar ik zal voortaan wel naar Amsterdam uitwijken.”

Geen smoesjes
Bij de UB in De Uithof wordt de legitimatieplicht ook streng gehanteerd. Studenten die niet naar binnen mogen, worden verwezen naar het Van Unnik- of het Ruppertgebouw en de bibliotheek van de HU. Twee studenten proberen gezamenlijk binnen te komen. Bij één van hen wil de collegekaart niet laden. Ze wordt doorverwezen naar een medewerker die haar gegevens checkt. Dan blijkt ze aan de HU te studeren. Samen besluiten ze uit te wijken naar een andere studieplek.