Altijd en overal een mondkapje dragen op de uni, maar er zijn uitzonderingen

De adviezen werden woensdag al goed opgevolgd in deze collegezaal. Foto DUB

Moest hij nu met een mondkapje op college gaan geven of niet?, vroeg docent geschiedenis Arend Jan Boekestijn zich dit weekeinde af op Twitter. Hij maakte zich vrolijk om de tekst op de website van het ministerie van OCW die zei dat mondkapjes verplicht waren op universiteiten “voor iedereen tijdens verplaatsing door de school en wanneer u ergens zit of staat”. “Als ik college geef, dan sta ik”, concludeerde hij.

De corona-update van het UU-bestuur kon afgelopen vrijdag niet meer duidelijkheid bieden. Daarin ging het onder meer over “het dringende advies om overal in de universiteitsgebouwen een wegwerpmondkapje te dragen, voor zover dat mogelijk is”.

Woensdag kon het UU-bestuur na aanvullende informatie van het ministerie meer uitleg geven in een nieuwe update. En ja: het uitgangspunt is dat iedereen “altijd en overal” een mondkapje draagt. Maar er zijn uitzonderingen. En niet alleen voor studenten die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen of voor practicumstudenten voor wie een mondkapje onveilig kan zijn.

Mondkapje op, mondkapje af
Hoewel studenten nu ook een mondkapje moeten dragen als ze in een collegezaal zitten, mag het mondmasker weer af als het de communicatie in een collegezaal verhindert of als iemand iets wil eten of drinken.

Ook moeten studenten een mondkapje dragen als ze ergens in de UU-gebouwen zitten te studeren, maar “op het moment dat het langdurig dragen van het mondkapje als zeer onprettig wordt ervaren” kan iemand het kapje afdoen. Als ze anderhalve meter afstand kunnen houden tenminste. Iets soortgelijks geldt voor tentamens.

Vergelijkbare regels gelden ook voor medewerkers die op de universiteit komen werken of overleggen. Het mondkapje moet op, tenzij het als erg hinderlijk wordt ervaren of er niemand in de buurt is.

En Arend Jan Boekestijn kan opgelucht ademhalen. Als docenten voor een groep staan en ze kunnen anderhalve meter afstand houden, dan mag het mondkapje af.

Inmiddels zullen de meeste studenten en docenten ervan op de hoogte zijn dat er een sterke voorkeur is voor medische wegwerpmaskers. De mondkapjes zijn te verkrijgen bij recepties van gebouwen en bij tentamenruimten.

Studenten kunnen elkaar weer ontmoeten
Zoals verwacht kondigde het UU-bestuur in de update ook aan dat het onderwijs vanaf de start van blok 3 op 7 februari weer in de universiteitsgebouwen kan plaatsvinden. Maar er zullen ook nog werkgroepen en colleges online zijn. Deels omdat er nog steeds een maximum geldt van 75 personen per collegezaal, deels omdat studenten of docenten coronaklachten hebben.

Op kortere termijn bieden de versoepelingen wel al ruimte voor studenten en docenten om elkaar te ontmoeten in de UU-gebouwen, bijvoorbeeld voor tutorgesprekken. Ook studieverenigingen mogen weer activiteiten organiseren, op voorwaarde dat die onderwijsgerelateeerd en kleinschalig zijn. Hiervoor kunnen de kantines in de verschillende gebouwen worden gebruikt.

Het thuiswerkadvies voor UU-medewerkers blijft van kracht, al kunnen medewerkers die dat willen incidenteel in hun gebouw werken. Ook mogen medewerkers elkaar voor speciale gelegenheden, bijvoorbeeld brainstormsessies en heidagen, ontmoeten in groepen van maximaal 15 personen.

Tags: coronavirus