Amerikaanse studentsporters jarenlang gematst met hoge cijfers

Meer dan drieduizend studenten van een Amerikaanse topuniversiteit hebben veel te hoge cijfers gekregen. Vooral de sporters werden vaak gematst, blijkt uit een fraudeonderzoek.

Meer dan vijftien jaar lang werden er aan de University of North Carolina at Chapel Hill vakken gegeven waar studenten altijd een ‘A’ of een ‘B’ voor kregen, schrijft The Chronicle vandaag. Het ging om zogeheten ‘paper classes’ binnen het departement African and Afro-American studies: er werden geen colleges gegeven, studenten hoefden aan het eind van de rit slechts één paper in te leveren.

Sommige papers waren duidelijk geplagieerd, anderen voldeden bij lange na niet aan de eisen. Toch kregen alle studenten een ‘A’ of een ‘B’. De medewerker die de cijfers gaf, was niet verbonden aan de vakgroep, maar leidde het studenten servicecentrum.

De paper classes waren vooral populair onder basketbal- en American footballspelers, blijkt uit het rapport. Tussen 1999 en 2011 deed meer dan een vijfde van de sporters er aan mee. Er werd een lijst bijgehouden van de studenten die moeite hadden om het academisch niveau bij te benen. De medewerker kreeg soms van te voren te horen wat voor cijfer de sporter moest halen.

De University of North Carolina at Chapel Hill is geen kleine speler: de instelling staat op nummer 46 in de ranglijst van Times Higher Education. Er studeren meer dan 29.000 studenten op de campus.

Amerikaanse universiteiten hebben veel baat bij goede sportteams. Draaien die in de hoogste divisies mee, dan zijn ze het visitekaartje van de instelling. Ze zorgen voor volle stadions, met de bijkomende sponsoring en inkomsten uit merchandising. Bovendien brengen de tv-rechten van de populairste sporten veel geld op.

Het academisch niveau van sporters is al langer een open zenuw in de VS. In 2008 bijvoorbeeld werd bekend dat Michigan University studiepunten cadeau gaf aan zwakke studenten die in het sportteam zaten.