Amerikaanse universiteiten knielen mee met football-spelers

Vorige week gingen opnieuw veel football-spelers uit de National Football League (NFL) op één knie tijdens de Star-Spangled Banner, het volkslied dat traditioneel wordt gespeeld voorafgaand aan elke wedstrijd. Het is gebruikelijk om uit respect te gaan staan.

Het knielen gebeurt uit protest tegen de Amerikaanse politie, die het verwijt krijgt excessief geweld te gebruiken tegen zwarte burgers. Uit solidariteit met de sporters knielde student Dana Greene van Michigan State University deze week ruim acht uur voor een Amerikaanse vlag. Onder de hashtag #ScientistsTakeAKnee verschijnen op Twitter foto’s en filmpjes van studenten, onderzoekers en andere medewerkers die zich solidair tonen.

Precies een jaar geleden was football-speler Colin Kaepernick van de club San Francisco 49ers de eerste die tijdens het volkslied protesteerde tegen politiegeweld in de VS. “Ik ga niet opstaan voor een vlag om mijn trots te tonen voor een land dat zwarte en gekleurde mensen verdrukt”, zei hij destijds.

Afgelopen zaterdag veroordeelde president Trump, die pleit voor ontslag of schorsing van knielende spelers, de acties in een tweet: “De kwestie van het knielen heeft niets te maken met ras. Het gaat om respect voor ons land, onze vlag en ons volkslied. De NFL moet dit respecteren!”

Er zijn ook universiteiten, zoals East Carolina University en Colorado Christian University, die hun football-teams verplichten om tijdens het volkslied te blijven staan. Andere teams kiezen ervoor om tijdens het volkslied in de kleedkamer te blijven.