Amnesty International voert opnieuw actie voor Gemma-student

Utrechtse actie in februari 2020 om Patrick Zaki vrij te krijgen. Foto Facebook Free Patrick Zaki

De 28-jarige student en mensenrechtenactivist zit sinds februari 2020 vast in Egypte. Hij wordt onder andere verdacht van het verspreiden van nepnieuws, het opzetten van protesten zonder toestemming en het bijhouden van accounts op sociale media die oproepen tot het ondermijnen van de publieke veiligheid. Hiervoor kan hij in vijf jaar de gevangenis in gaan.

De boodschap van Amnesty is een zogeheten Urgent Action. “Wanneer we zo’n mail sturen, betekent het dat er dus heel snel actie nodig is in een bepaalde zaak”, legt woordvoerder Ruud Bosgraaf uit. “Dat kan zijn omdat iemand de doodstraf opgelegd kan krijgen, of een heel lange gevangenisstraf. Door middel van zo’n Urgent Action proberen we over de hele wereld zo veel mogelijk handtekeningen op te halen. Zowel op papier als digitaal. Dan komt zo’n zaak uit de anonimiteit en kunnen we de autoriteiten van het land met de zaak confronteren.”

Volgens de mensenrechtenorganisatie is hij na aankomst in Egypte opgepakt en gemarteld voor hij voor de rechter moest verschijnen. Vorig jaar werd er door docenten en medestudenten in Utrecht, Bologna en Granada actiegevoerd om hem vrij te krijgen.