Angst voor chaos als zelfstandige adressen van studentenkamers op papier verdwijnen

Studentenvakbond LSVb en studentenhuisvesters vrezen chaos als adressen van zelfstandige studentenkamers in 2016 in de basisregistratie worden veranderd. Hierdoor zouden studenten problemen kunnen krijgen met de aanvraag van huur- en zorgtoeslagen.

Door een wijziging in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) verdwijnen in 2016 zelfstandige adressen als ‘nummer 24, kamer 12’. De twaalf studenten die in het huis op nummer 24 wonen, hebben vanaf 2016 allemaal hetzelfde adres en delen één brievenbus. Studenten in onder meer Utrecht, Amsterdam en Rotterdam krijgen met de nieuwe regel te maken. Huisvesters en studenten zijn bang dat het nieuwe systeem ontaardt in een administratieve chaos.

Studentenvakbond LSVb en de studentenhuisvesters vrezen chaos door de adreswijziging die slechts plaatsvindt in de administratie,  zegt LSVb-voorzitter Jorien Janssen. “Er kan hierdoor met de aanvragen voor huur- en zorgtoeslag van alles mis gaan”, beaamt Vincent Buitenhuis, directeur van brancheorganisatie Kences. Studenten hebben er nog steeds recht op, ook als ze met tien anderen op hetzelfde adres wonen, maar dit moet met de hand speciaal in de systemen worden genoteerd. Buitenhuis: “Als het straks om zulke grote aantallen gaat, is een foutje snel gemaakt.”

Om te voorkomen dat het in 2016 mis gaat, worden alle kamers op dit moment al in een tijdelijk register geschreven. Zo kan bijvoorbeeld de Belastingdienst zorgen dat alle toeslagen toch worden uitbetaald. De bedoeling is dat dit tijdelijke register in 2016 weer wordt opgeheven, maar Buitenhuis en Janssen willen liever dat het bestand permanent blijft bestaan. Op die manier kunnen gegevens niet kwijtraken.

Over dat idee willen ze met de ministeries van Wonen en Infrastructuur in gesprek