Architect Francine Houben eredoctor aan UU

Architect Francine Houben: 'Haar werk brengt het beste in de mens naar boven.' Foto: Mecanoo

Architect Francine Houben krijgt een eredoctoraat van de UU. Er zijn dit lustrumjaar vier laureaten. Ook muzikant en dirigent Jordi Savall, sociaal wetenschapper Robert J. Sampsom en klimaatonderzoeker Sybil Seitzinger worden geëerd.

Francine Houben is een van de meeste vooraanstaande architecten van Nederland. Ze is creatief-directeur en medeoprichter van Mecanoo architecten in Delft. Haar bureau ontwierp onder andere de bibliotheek en campus van de TU Delft en het nieuwe station van Delft. Haar meest recente opdracht is de verbouwing van de beroemde Public Library van New York aan 5th Avenue.

Houben is lid van de Akademie van Kunsten van de KNAW. Eind november 2015 ontving ze de Prins Bernard Cultuurfonds Prijs.

De architect werd voorgedragen door de nieuwe Utrechtse hoogleraar Urban Futures Maarten Hajer. De voormalig directeur van het Planbureau van de Leefomgeving (PLB) is dit jaar curator van de Architectuur Biennale in Rotterdam. Houben was in 2003 curator van de eerste biennale in de havenstad.

Hajer roemt het werk van Houben. Volgens hem levert zij daarmee een belangrijke bijdrage aan "een goed functionerende stedelijkheid". "Steeds staat bij haar de mens centraal maar wellicht meer nog de sociale interactie. Haar gebouwen brengen het beste in de mens boven. Het is wellicht niet toevallig dat zij de laatste jaren veel wordt gevraagd bibliotheken te bouwen of te verbouwen. Het zijn tenslotte van oudsher de epicentra van het publiek domein en tegelijkertijd zullen ze moeten vernieuwen in ons digitale tijdperk."

De vier eredoctoraten worden uitgereikt tijdens de viering van de 380ste verjaardag van de universiteit op 29 maart in de Domkerk.

Behalve voor Houben is er nog een eredoctoraat voor een niet-wetenschapper. De Spaans-Catalaanse muzikant en dirigent van middeleeuwse en renaissancemuziek Jordi Savall brak door met de soundtrack van de prijswinnende film Tous les matins du monde met Gerard Depardieu. De gambist werd voorgedragen door universiteitshoogleraar Rosi Braidotti.

Savall wordt beschouwd als een van de leidende figuren in de wereld van de oude muziek. Als ambassadeur voor interculturele dialoog voor de Europese Unie en UNESCO Artist for Peace spreekt hij zich uit voor culturele diversiteit in Europa.

Ook Harvardprofessor Robert J. Sampson krijgt een eredoctoraat. Sampsom doet onderzoek op het snijvlak van sociale wetenschappen en de openbare orde in steden. Hij werkt op uiteenlopende terreinen als criminaliteit, ongelijkheid en de sociale structuur van steden. Hij maakte naam met zijn boek Great American City: Chicago and the enduring neighborhood effect . Sampsom werd voorgedragen door sociologe Tanja van der Lippe.

Een vierde eredoctoraat gaat naar Sybil Seitzinger. Zij was jarenlang directeur van het International Geosphere-Biosphere Program in Stockholm dat zich bezighoudt met klimaatverandering. Op dit moment is ze hoogleraar bij de University of Victoria in Canada. Seitzinger doet onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering, met name op het leven in kustwater en zoetwater. Seitzingers voordracht was afkomstig van hoogleraar Jack Middelburg.

Tags: eredoctoraat