Arend Jan Boekestijn nieuwe columnist DUB

De historicus en oud Kamerlid Arend Jan Boekestijn is een van de nieuwe columnisten van DUB. Daarnaast zullen ook hoogleraar Jeugdstudies Wilma Vollebergh en de studenten Jildou Fabriek, Johannes ter Hoor en Ellen Sinot hun stem op deze site laten horen.

Vandaag publiceert Arend Jan Boekestijn zijn eerste column op DUB. Deze gaat over de ongemakkelijke relatie tussen politici en wetenschappers. “Politici gebruiken graag onderzoeksresultaten om hun beleid te rechtvaardigen. En wetenschappers genieten ervan als hun naam in het politieke debat wordt genoemd. Het is dan natuurlijk wel cruciaal dat onderzoeksresultaten niet worden misbruikt voor politieke doeleinden.”

Volgende week is het de beurt aan de Utrechtse hoogleraar Wilma Vollebergh. Zij was van 1998 tot 2004 hoofd van het epidemiologieprogramma van het Trimbos Instituut. Van 2001 tot 2004 was zij hoogleraar Crossculturele Educatie aan de Radboud Universiteit. Momenteel is zij hoogleraar Jeugdstudies bij Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Ze nam het Nederlandse deel van een internationaal rapport van de World Health Organisation (WHO) voor haar rekening. Dit onderzoek ging over de gezondheid en het welzijn van jongeren uit Europa, Canada en de VS.

Op de DUB-pagina’s zullen ook enkele nieuwe studenten een column krijgen. Jildou Fabriek is student Taal- en Cultuurstudies en zij neemt de onderwijscolumn van Yannick van Altena over. Ze zat in de redactieraad van Geestdrift en is komend jaar assessor in het faculteitsbestuur van Geesteswetenschappen. Johannes ter Hoor is student Communicatiewetenschappen en onder meer actief bij het CDJA.

Ellen Sinot begon vorig jaar aan haar studie Psychologie. Ze had toen al een boek geschreven met haar ouders over haar leven als hoogbegaafde scholier. Ze kwam dit voorjaar in het nieuws toen ze een brief aan de Universiteit Utrecht had geschreven omdat het organisatorisch lastig is twee studies te combineren.

Daarnaast blijven er ook een aantal columnisten. Zo zullen de hoogleraar Neurowetenschappen Marian Joëls en de faculteitshoogleraar Geowetenschappen Klaas van Egmond hun eigen kijk op onderzoek geven. Over onderwijs blijven teaching fellow economie Frank van der Salm, onderwijskundige Jeroen Janssen en studente Biomedische Wetenschappen Karin Prummel hun ervaringen publiceren.

Op de studentenpagina is elke maand de column te vinden van studente Damia Carli, over haar studie Sociale Geografie in de Uithof en haar ervaringen bij haar vereniging UVSV.

Natuurlijk zal ook de campuscolumnist Dieudonnée van de Willege  tot het einde van dit kalenderjaar elke twee weken een column publiceren.