Arrestatie drie Veritas-studenten zorgt voor reuring op sociale media

Screenshot video arrestatie. Bron: Dumpert

Beelden van de arrestaties worden verspreid op sociale media. Op één van de video’s is een confrontatie tussen een agent en een vrouwelijke student te zien. In het filmpje van 1,5 minuut is te zien hoe haar biertje wordt afgepakt, er over en weer geduwd lijkt te worden en de studente vervolgens zegt: “Kom op, sla me dan!”. Niet veel later wordt ze tegen de grond gewerkt en in de boeien geslagen.

Note to Anne-Fleur: Nooit ‘kom dan’ tegen een agent zeggen #introweken pic.twitter.com/0sWQ7SjHYW

— Jean-Paul Rison (@JeanPaulRison) August 27, 2019

Op sociale media wordt er wisselend gereageerd op het optreden van agenten. Zo schrijft het Utrechtse Statenlid voor de SP en medewerker van de NS, Michel Eggermont, op Twitter: “Gepriviligeerde kut-studenten. Je moet eens weten hoeveel geouwehoer we daarmee op mijn werk hebben. ‘Weet je wel wie mijn vader is’. Fuck them.’’ Terwijl journalist Bart Schut juist stelt dat "niets in de video de geweldsuitbarsting van deze lafbek rechtvaardigt". "Ik zie een doorgesnoven fascist met een wapenstok en een geweldskick tegen meisjes."

Studenten weigerden te vertrekken
De politie schrijft in een verklaring op Facebook dat de video slechts een fractie van het optreden van de agenten laat zien en niet alles wat er voor de arrestatie is gebeurd. Volgens de politie waren zij aanwezig in het park nadat er meerdere meldingen waren gekomen over een grote groep dronken studenten die overlast veroorzaakte. Zo zouden zij onder andere ‘voortdurend’ een restaurant zijn ingelopen, ‘de gasten hebben lastiggevallen’ en het toilet hebben ‘bevuild’.

“Wij hebben aan de studenten uitgelegd waarom hun gedrag overlast veroorzaakte en hen gevraagd te vertrekken”, schrijft de politie in de verklaring. “Dat weigerden ze. Na twintig minuten praten, restte ons niets anders dan hun vertrek te vorderen. Ook hieraan gaf de groep geen gehoor. Daarna zijn we overgegaan tot optreden en daarbij zijn drie aanhoudingen verricht voor onder andere openbare dronkenschap.” Volgens de verklaring kan het voorkomen dat in zo’n geval geweld wordt gebruikt als iemand ‘verzet pleegt of niet meewerkt’.

De Utrechtse Internet Courant meldt dat het volgens de eigenaar van restaurant Roost aan de Singel, die onder andere de politie belde, gaat om studenten van Veritas. De gezelligheidsvereniging komt later vandaag met een persverklaring.

Update 14.57 uur: In een verklaring laat het bestuur van Veritas weten dat 'minstens een deel' van de overlastgevende studenten inderdaad lid is bij hun vereniging. De bijeenkomst in het park was echter geen georganiseerde verenigingsactiviteit.

Preses Brechtje Boerboom schrijft dat het bestuur van de vereniging zich dan ook volledig distantieert van het gedrag van de desbetreffende studenten en het "ten zeerste" afkeurt. "Veritas vindt het ongepast dat leden van de vereniging overlast veroorzaken in de openbare ruimte, waarbij zij onbeschoft gedrag vertonen. Wij willen niet geassocieerd worden met dit soort overlast. Over de botsing met de politie kunnen we kort zijn: aanwijzingen van de politie dienen opgevolgd te worden."

Desondanks zal de vereniging stappen ondernemen. Het bestuur "zal ervoor zorgen dat er met de desbetreffende studenten serieuze gesprekken zullen worden gevoerd". "Daarnaast zal er op de korte termijn een  bijeenkomst plaatsvinden tussen de directie van Roost aan de Singel en de betrokken overlastgevers op C.S. Veritas, waarbij het bestuur verwacht dat de betrokken personen persoonlijk hun gemeende excuses aan de directie van Roost aanbieden. Afhankelijk van de uitkomst van het gesprek wordt gekeken of aanvullende maatregelen aan de orde zijn."

Update: 15.34 uur: Volgens een woordvoerder van de politie zijn de drie gearresteerde studenten dinsdagavond "heengezonden met een boete". Het is volgens de woordvoerder nog te vroeg om te berichten of er ook aangifte tegen de studenten gedaan zal worden vanwege bijvoorbeeld geweld tegen een ambtenaar in functie.