Automatenkoffie UU: lekkerder en duurder als je zwarte koffie drinkt

De automatenkoffie wordt gezet met nieuwe bonen waardoor het bakkie troost volgens de leverancier een stuk lekkerder moet zijn. Voor zwarte koffie betalen studenten nu wel 9 cent meer.

De DUB-redactie proefde het verschil nog niet, maar het is toch echt zo: sinds 1 september komt er andere koffie uit de machines. Te weten: een 100 procent Arabica-melange uit Peru en Honduras. Volgens automateneigenaar Selecta scoort deze beter in smaaktesten.

Contract- en leveranciersmanager Merijn Smelt: “Als je deze koffie uit een porseleinen kopje zou drinken, dan zou je denken: wauw, dit is lekkere koffie.” Bovendien voldoet de boon aan een voorwaarde die de UU stelt: de boon moet een Fairtrade- én een EKO-keurmerk hebben.

Smelt: “Tot voor kort bood koffieleverancier Selecta slechts één boon aan die EKO en Fairtrade was. Maar die boon viel minder goed in de smaak bij studenten en medewerkers. Nu biedt Selecta een andere boon aan met die keurmerken en omdat die boon beter uit smaaktesten komt,  hebben we die gekozen."

Medewerkers en studenten waren nooit zo tevreden over de smaak van de automatenkoffie. Vooral studenten waren kritisch en gaven de koffie in het laatste tevredenheidsonderzoek een magere 5.

Dat mindere oordeel van studenten is onvermijdelijk, zegt Smelt, omdat zij vaker instantkoffie drinken. En die is nou eenmaal minder lekker. “Bij collegezalen serveren we instantkoffie omdat die snel klaar is. Als we alleen maar machines met bonenkoffie zouden neerzetten dan zijn de pauzes al voorbij voordat iedereen een bakkie heeft kunnen halen."

De nieuwe koffie zit dus in zowel de bonenmachines als de machines die instantkoffie schenken. Er zijn in totaal ongeveer 165 automaten in de buurt van werkplekken van medewerkers. Daarnaast zijn er ongeveer 35 koffieautomaten op openbare plekken, bijvoorbeeld bij collegezalen of in de hal van een gebouw.

Alle warme dranken kosten nu 50 eurocent

Met de invoering van de nieuwe koffieboon heeft de universiteit gekozen voor een vaste prijs voor álle warme dranken. Voorheen waren studenten 41 eurocent kwijt aan zwarte koffie en 57 cent aan een cappuccino. Nu kosten alle warme dranken - thee en warme chocolade incluis - 50 eurocent.

Smelt: “Door die prijsverschillen leek het alsof wij als universiteit een winkel exploiteren. Dat zijn we niet. Daarom hebben we gekozen voor een eenheidsprijs”, vertelt Smelt.

Studenten kunnen trouwens besparen op de koffieprijs, voegt Smelt toe. “Als studenten hun eigen kop gebruiken, betalen ze 11 eurocent minder. Om studenten daar op te wijzen heeft The Green Office dit voorjaar stickers (zie links) opgehangen op de automaten.

Momenteel betaal je nog met je chipknip bij drank- en snoepautomaten. Dat verandert wanneer de chipknip landelijk wordt afgeschaft . De universiteit broedt nog op een alternatief betaalmiddel voor automaten.