Avans en Ede nog steeds bovenin Keuzegids-rankings

Hoofdingang van Avans Hogeschool in Breda. Foto: Agora Leercentrum/Flickr cc

Ook nu de Nationale Studenten Enquête is aangepast – vragen over faciliteiten, roosters en organisatie van de opleidingen zijn niet langer verplicht – leidt de Brabantse Avans Hogeschool de ranglijst van beste grote hogescholen in de Keuzegids voor de tiende keer in 12 jaar. Over veel van de 57 beoordeelde opleidingen zijn de Avans-studenten bovengemiddeld tevreden en ook hun studieprestaties zijn goed.

Met een totaalscore van 70,5 punten is Avans nog iets verder uitgelopen op Windesheim, de nummer 2 van de lijst met 67,5 punten. De wat kleinere Hogeschool Leiden is nieuwkomer in de top-5 met 61,5 punten, een half puntje meer dan NHL Stenden, de nummer 4.

Onderin de ranglijst staan de Hogeschool van Amsterdam (54), de Haagse Hogeschool en de Hogeschool Utrecht (beide 53,5). Hogeschool Inholland is hekkensluiter (53).

Middelgroot
De ranking van beste middelgrote hogescholen wordt opnieuw aangevoerd door de Christelijke Hogeschool Ede (78 punten), gevolgd door Hogeschool VIAA (76,5) en Hogeschool Zeeland (75,5). Ook de nummer vier op dit lijstje (Driestar met 74 punten) scoort dus meer punten dan de allerbeste grote hogeschool.

Associate degrees
Nieuw in de Keuzegids is de ranglijst van hogescholen met tweejarige associate degree-studies (ad). Van alle instellingen met vier of meer beoordeelde ad-opleidingen kwam NHL Stenden nipt als beste uit de bus, gevolgd door Windesheim en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen op de gedeelde tweede plaats.

De Keuzegids heeft geen ranking meer voor beste kleine hogescholen. De particuliere hogescholen die daartussen stonden hebben nu een eigen ranglijst. Die is wat gemankeerd omdat grote aanbieders als LOI, NCOI en NTI niet meedoen met de Nationale Studenten Enquête en ze ook geen instroom- en prestatiecijfers aanleveren. Hogeschool Tio doet dat allemaal wel en scoort hoog met haar 13 opleidingen, net als business school Notenboom.

Verbolgen
In 2019 waren de hogescholen zo verbolgen over technische problemen bij de Nationale Studenten Enquête dat ze zich terugtrokken. De data zouden niet meer betrouwbaar zijn, was het verhaal.

Daar dachten deskundigen en de universiteiten anders over, maar de hogescholen lieten zich niet op andere gedachten brengen. Snel daarna loodste minister Van Engelshoven een wetsvoorstel door het parlement dat het hoger onderwijs tot deelname verplicht.

In 2020 ging de enquête helemaal niet door. Hogescholen en universiteiten hadden in de coronacrisis wel wat anders aan hun hoofd, was het idee. Bovendien zouden de uitkomsten door de coronacrisis niet te vergelijken zijn met voorgaande jaren.