Bèta's ontwikkelen nieuwe cursusplanner uit onvrede met Osiris

Ontwikkelaar Dick Kampman laat Bètaplanner zien.

Je vakkenpakket samenstellen moet gemakkelijker kunnen dan nu in Osiris, vinden ze bij de faculteit Bètawetenschappen. Daarom ontwikkelden ze zelf een nieuwe applicatie: Bètaplanner.

Onoverzichtelijk. Een lelijke interface. Een website die lijkt op de Gouden Gids zonder weblinks.

Het is duidelijk: de liefde voor de cursuscatalogus van Osiris is hier op de zevende verdieping van het Buys Ballotgebouw ver te zoeken. In deze kamer werken vijf informatici (studenten en net afgestudeerden) aan een beter alternatief.

Hun webapplicatie heet Bètaplanner. “Wij maken het vakkenaanbod overzichtelijker en gebruiksvriendelijker voor studenten en docenten”, vertelt afgestudeerd informaticus Dick Kampman terwijl hij de applicatie aan DUB laat zien.

Bètaplanner maakt gebruik van filters, om zo makkelijk te snuffelen door het vakkenaanbod. Kampman: “Aan de linkerkant van de pagina kun je filters selecteren. Je kunt bijvoorbeeld vakken per blok, per niveau of per timeslot laten zien. Je kunt ook vakken van meerdere studies naast elkaar zetten. Misschien dat je voor je vrije ruimte bij een andere studie wilt studeren."

Met Bètaplanner wordt het weer leuk om te grasduinen in het vakkenaanbod, vertellen Kampman en zijn collega-programmeurs. Stukken prettiger dan in Osiris, waar het in hun beleving een crime is om een overzicht van de vakken en de roostertijden te krijgen. “Je wilt in één oogopslag zien of er ergens overlap in de collegetijden zit, dat kan nu niet."

Voor het ontwikkelen van Bètaplanner is geld beschikbaar gesteld door het bestuur van de faculteit Bètawetenschappen. "We hadden het gevoel dat hier behoefte aan is”, vertelt Marjon Engelbarts, hoofd van de facultaire ict-afdeling. “Het leek ons een goed idee om een paar van onze eigen studenten een app te laten maken. Zij kunnen zich goed verplaatsen in de gebruiker."

Studenten van de faculteit Bètawetenschappen kunnen zo’n 40 tot 60 studiepunten zelf invullen als keuze- en profileringsruimte, en daarvoor eventueel vakken bij andere opleidingen en faculteiten volgen. “Maar dan moet je wel de tools hebben om die vakken te zoeken”, aldus Engelbarts. “Met Osiris gaat dat niet makkelijk. Met Bètaplanner willen we iets beters aanbieden.”

Bètaplanner is geen vervanger van Osiris. Het is een applicatie die als het ware bovenop Osiris draait. Het trekt de informatie uit de Osiris-database en biedt het overzichtelijker en aantrekkelijker aan. Inschrijven gaat nog steeds via Osiris.

Nieuw voor UU-studenten is dat je met Bètaplanner je rooster kunt exporteren naar een kalenderapplicatie naar keuze. Dat hoef je slechts één keer te doen, daarna verschijnen de roosters van nieuwe vakken automatisch in je agenda. Exporteren van je universitaire rooster kon nog niet.

In Bètaplanner staan momenteel alleen bachelor- en mastervakken van de faculteit Bètawetenschappen. Het idee is om ook vakken van andere faculteiten toe te voegen, omdat bètastudenten ook vakken buiten de eigen gebouwen mogen volgen.

Engelbarts: “We willen ook andere studies ontsluiten om uiteindelijk een planner voor de hele universiteit aan te bieden. Maar zover zijn we nog niet. Het is best tijdrovend om alle cursusdatabases toe te voegen en willen dit ook met de andere opleidingen afstemmen.”