Banken genoeg voor kamerloze UU-studenten

Roos van Tongeren zoekt deze week slaapplaatsen in Utrecht, ze is een week kamerloos

Hoe is het om een ‘dakloze’ student in Utrecht te zijn? Roos van Tongeren probeert vijf dagen te overleven zonder kamer. Afgelopen nacht vond ze een bank op het terrein van University College Utrecht. Een dagelijks verslag in woord en beeld. Deel 1.

Roos van Tongeren is redacteur bij DUB en vroeg zich af hoe het is om te studeren in Utrecht, maar hier geen kamer te hebben. Waar kun je slapen? Waar studeer je en wat doe je met je vrije tijd als je geen huis hebt? Roos gaat op zoek naar alternatieven. In woord en beeld.  Kijk hier naar haar videoverslag van de eerste nacht.

Waarom een week zonder kamer?

Het kamertekort in Utrecht is groot: Bijna 7000 Utrechtse studenten zijn op zoek naar een kamer, dat is 12 procent van alle studenten in Utrecht. Studentenorganisatie Vidius heeft deze maand toevallig ook een actie: de maand van de studentenhuisvesting. Via deze actie probeert DUB alternatieven voor een kamer uit te lichten.

Twee regels zijn opgesteld, om te voorkomen dat Roos elke nacht bij Karel V slaapt en in restaurants eet:
- Elke nacht ergens anders doorbrengen
- Niet meer dan 20 euro uitgeven

Heb jij nog tips voor Roos? Kan zij misschien een nacht bij jou op de bank slapen? Mail naar eenweekzonder@gmail.com of stuur haar een berichtje via Facebook (@Roos Dakloos)

Dag 1
Op zondag heb ik mijn tas gepakt. Wat neem je mee als je niet weet waar je de rest van de week slaapt? Een slaapzak, toiletspullen, oordopjes, veel dikke kleren... Eigenlijk hetzelfde als op vakantie, alleen blijven de zomerjurkjes dit keer thuis.

Deze eerste nacht ga ik couchsurfen. Via de website couchsurfing.org kun je verzoekjes sturen naar hosts, mensen die je wel een nachtje onderdak willen bieden. Je maakt een profiel aan en stuurt een verzoek naar iemand die je wel vertrouwt. Het is handig om veel verzoeken te versturen, want je weet niet of de aanbieders wel tijd hebben voor je.

Binnen een kwartier vind ik iemand die ik wel vertrouw, binnen een uur is het geregeld: vannacht slaap ik op de campus van University College Utrecht!

De nacht
22:25 uur
Mara, mijn host van vanavond, komt terug van een weekendje Londen. Ze heeft autopech ter hoogte van Breda, dus ik moet tot ongeveer 1 uur wachten tot ik bij haar terecht kan.
00:45 uur
Zo, mijn host is eindelijk aangekomen. Wat heeft de campus van University College toch een bijzondere sfeer, alsof je op Cambridge rondloopt. Na even kletsen besluiten we te gaan slapen, want het is toch wel laat en Mara moet morgen vroeg op. Die Klippan-banken slapen eigenlijk best prima.
8:20 uur
Twee wildvreemde mensen (de huisgenoten van Mara) gaan ontbijten.
9:00 uur
Ontbijten met Mara.  Zij heeft al vaak gecouchsurft, vooral in Amerika, en heeft daar mooie verhalen aan over gehouden:

“In Alaska ging ik met een vriendin liften en sliepen we op een avond bij een 62-jarige vrouw. Ze kwam ons ophalen vanaf het station en ze had gelijk al een liter bier uit Alaska bij zich. Ze vond het geweldig om met ons bier te drinken, we zijn nog met haar gaan kamperen en kayakken op zee.”

“Een andere keer bleef ik in Californië bij een jongen slapen die een Komodovaraan op zijn kamer had. Ook vertelde hij dat er de nacht daarvoor beren bij hem binnen waren geweest. De deur kon niet op slot. Ik was blij dat ik daar na twee nachten weg kon!”

“Hier komen eigenlijk heel weinig mensen slapen, ik heb dan ook weinig tijd. Als host mag je ook wel wat strenger zijn vind ik, het is toch jouw huis. Gisteren kreeg ik een berichtje van een meisje die in haar verzoek schreef ‘you study psychology, I am good in mindgames’. Die komt hier dus niet slapen!”

Recensie
Het couchsurfen vind ik een goed alternatief, omdat je gratis in een warm huis slaapt. Toch zou ik het niet een hele maand vol kunnen houden, als een host je zijn bank een maand wil aanbieden tenminste, want je blijft toch te gast en je moet de host dan wel aardig vinden.

Waar ik vannacht slaap, is nog onbekend. Maar heb je iets voor me, post op mijn Facebook.

Videoverslag