Beachvolleybalster Madelein Meppelink op zoek naar nieuwe partner

Ze behaalden de negende plaats op de Olympische Spelen in Londen en wonnen toernooien in onder andere Turkije en Argentinië. Beachvolleybalsters Madelein Meppelink en Sophie van Gestel waren een succesvol duo, maar na tweeënhalf jaar moet Farmaciestudente Madelein alleen verder.

“Ik vind het heel erg jammer dat Sophie stopt, maar het kan echt niet anders”, vertelt Madelein Meppelink (23). De Farmaciestudente vormde met Sophie van Gestel vanaf 2011 een duo en samen wonnen ze veel prijzen. Voor Sophie werd de mentale druk te veel waardoor ze geen andere oplossing zag dan te stoppen.

Madelein: “Sophie is heel zenuwachtig voor elke wedstrijd en ze zat er nu echt doorheen. Ze had heel veel stress en ze werd erg ongelukkig door het beachvolleybal. Het kwam toch nog als een verrassing dat ze daadwerkelijk ging stoppen, maar ik weet dat het de beste keuze is.” Naast volleybalpartners zijn Sophie en Madelein goede vriendinnen. “We zijn zoveel samen geweest, we hebben een hele goede band. Dat ze stopt voelt echt als een relatie die uitgaat. De periode dat ik dit heel erg vind is misschien iets korter, maar ik baal er wel echt van.”

De druk van topsport brak haar partner op, maar Madelein heeft hier minder last van. “Natuurlijk vind ik dat topsport nadelen heeft. Ik heb weinig tijd om vrienden te maken en het is ook lastig om vriendschap te onderhouden. Dat is wel jammer, maar ik krijg er veel voor terug.” Naast 2 tot 3 keer per dag trainen, studeert Madelein Farmacie aan de UU. Ze heeft bijna haar bachelordiploma, maar ze geeft toe dat het sporten en studeren lastig te combineren is. “Ik kom eigenlijk bijna nooit op de universiteit, dat lukt gewoon echt niet met de trainingen.”

De universiteit is misschien ook wat saai voor iemand die de hele wereld over reist en volleybalt in net iets meer dan een bikini. Madelein lacht: “Ik zie mezelf echt niet als beachbabe of zo. De kleding die we dragen ben ik gewend. Op de Spelen benoemde een Amerikaanse presentator Sophie en mij tot een van de meest sexy teams. Dat was wel apart en ik antwoordde maar dat wij waarschijnlijk de jongste waren. Het is inderdaad zo dat we kleine broekjes dragen, op een gegeven moment was er zelfs een regel dat de zijkant niet breder dan een bepaald aantal centimeter mocht zijn. Inmiddels is dat veranderd omdat beachvolleybal ook in het Midden-Oosten wordt gestimuleerd. Ik sta eigenlijk nooit zo stil bij dat imago van beachvolleybal.”

Ondanks de hoge moeilijkheidsgraad van de studie wil Madelein Farmacie graag afmaken. “Ik moet nog twee vakken en dan heb ik m’n bachelor. Hierna houd ik het wel even voor gezien, denk ik. Misschien wil ik later wel bij de dopingautoriteit werken. Dat is een goede combinatie van farmacie en topsport. Ik wil in ieder geval geen coach willen worden, daar ben ik veel te ongeduldig voor. Ik zou echt gek worden als iemand iets niet doet wat ik al drie keer heb uitgelegd.”

Het eerstvolgende doel is de Olympische Spelen van 2016 halen. Gelukkig mag Madelein ondanks het vertrek van Sophie haar manager, Dennis van der Laan, houden. “Dat is wel een hele leuke bijkomstigheid van de afgelopen Spelen geweest. Hij was de manager van onder andere zeilsters Lobke Berkhout en Lisa Westerhof, waar Sophie en ik mee in contact kwamen in Londen. Lobke en Lisa hebben ons aan hem gekoppeld. Hij blijft mij managen, dus ik heb blijkbaar wel iets goed gedaan.”

De vraag is alleen nog met wie Madelein nu gaat spelen. Ze traint in Scheveningen in het Nederlandse team met onder andere Olympiërs Sanne Keizer en Marleen van Iersel, maar dat betekent niet dat zomaar nieuwe combinaties worden gevormd. “We trainen met een hele groep, maar de ene is blokkeerder en de andere verdediger. Ik ben zelf blokkeerder, dus ik moet een verdediger zoeken. Dat is lastig aangezien bijna iedereen een partner heeft. Ik wil er eigenlijk niet te veel over nadenken en stressen. Soms ben ik bang dat ik geen nieuwe partner vind, maar het komt vast wel goed.”