Beatrice de Graaf wint UU Publiprijs 2015

De drie genomineerden voor de UU Publiprijs met van links naar rechts Huub Schellekens, Beatrice de Graaf en Leonard Rutgers

Hoogleraar Beatrice de Graaf ontving tijdens de nieuwjaarsreceptie van de UU de Publiprijs 2015 voor haar mediaoptredens. Collegevoorzitter Marjan Oudeman riep in haar nieuwjaarstoespraak wetenschappers op zich meer in het publieke debat te mengen.

Volgens de jury is Beatrice de Graaf, hoogleraar History of International Relations & Global Governance, bij uitstek een autoriteit op het gebied van terrorisme en door de actualiteit al geruime tijd een veel gevraagde deskundige. “Al vóór de aanslagen in Parijs was zij in haar persoptredens een deskundige waarvan je gemakkelijk iets aanneemt. Maar vooral nadien heeft ze vaak houvast geboden daar waar deze actualiteit bij veel mensen leidde tot onzekerheid, ongeloof en angst.”

De jury kenmerkt haar optredens als inhoudelijk sterk, vlot, professioneel en kritisch. “Zij brengt het maatschappelijk debat verder, maar verliest tegelijk haar wetenschappelijke opdracht niet uit het oog.” DUB plaatst vandaag een profiel van Beatrice de Graaf en analyseert waarom zij zo geliefd is in de media.

Toch waren haar mediaoptredens over de terreurdreiging niet de enige reden waarom zij de prijs ontving. Ook haar betrokkenheid bij de Nederlandse Wetenschapsagenda, waarvan zij een van de trekkers was, speelde een rol.

Naast Beatrice de Graaf waren ook Leonard Rutgers, hoogleraar Late oudheid en Huub Schellekens, hoogleraar Innovatie in de medische biotechnologie genomineerd voor de UU Publiprijs. Deze prijs is vijf jaar geleden ingesteld voor de UU'ers die het meest prominent in de media komt. De winnaar krijgt een bedrag dat hij of zij kan gebruiken het eigen onderzoek met een video te presenteren.

Rutgers kreeg de nominatie met name voor zijn wekelijkse column over nieuwe archeologische ontdekkingen voor het Financieele Dagblad met bijbehorende blog. In zijn bespiegelingen over archeologie en vroege geschiedenis weet hij de oudheid opvallend dicht bij de actualiteit te trekken. Zo blijkt de migratie in de Oudheid niet veel te verschillen van de vluchtelingenproblematiek momenteel.

Huub Schellekens helpt op verzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) arme landen met het produceren van goedkope medicijnen. De jury prijst Schellekens omdat hij in woord en daad al decennialang strijdt tegen de uitwassen van de farmaceutische industrie. In zijn persuitingen toont hij volgens de jury durf, onafhankelijkheid en kritische zin die altijd is gebaseerd op gedegen wetenschappelijke kennis.

De media polariseert
Tijdens dezelfde nieuwjaarsreceptie ging collegevoorzitter Marjan Oudeman in haar toespraak in op de rol van de media in de maatschappij. Zij constateert dat de toon in de samenleving is verhard en dat zie je ook in de media dat vooral het negatieve nieuws breed uitmeet.

Zij vindt dat de wetenschappers zich meer in het maatschappelijke debat zouden moeten mengen waardoor er meer ruimte komt voor de nuance. Ze noemde daarbij Beatrice de Graaf van het strategisch onderzoekthema Instituties als een van de voorbeelden. Maar ook op het gebied van de andere strategische thema's duurzaamheid, life sciences en jeugd- en jongerenbeleid ziet zij toonaangevende wetenschappers met waardevolle bijdrages over maatschappelijke discussies.

Oudeman somde daarnaast enkele onderwijsthema’s op waarbij de UU een positieve rol speelt. Zo zijn de bemoedigende resultaten van het Utrechtse matchingsbeleid nu in politiek Den Haag het schoolvoorbeeld om aanstaande studenten te selecteren. Is de invoering van kleinschalig intensief onderwijs een goede ontwikkeling, evenals de begeleiding van studenten naar de arbeidsmarkt via het afgelopen jaar opgerichte Career Services.