Bert van den Brink nieuwe Dean van University College Roosevelt

De vice-decaan van de faculteit Geesteswetenschappen Bert van den Brink verhuist naar het University College Roosevelt (UCR) in Middelburg. Hij volgt daar rechtenhoogleraar Barbara Oomen op, die vanaf 2012 de dean was in Zeeland.

Politiek filosoof Van den Brink gaat per 1 augustus leiding geven aan het internationale bachelorcollege dat in 2004 werd opgericht. Het UCR is een zelfstandige onderwijsinstelling met zeshonderd studenten, maar valt onder de academische verantwoordelijkheid van de Universiteit Utrecht. De Dean wordt dus benoemd door het Utrechtse universiteitsbestuur.

Bert van den Brink is sinds 2009 hoogleraar politieke en sociale filosofie in Utrecht. Zijn onderzoek richt zich onder meer op de omstreden status van westerse politieke waarden in niet-westerse landen, met name China.

Als vice-decaan van de faculteit Geesteswetenschappen hield hij zich de afgelopen jaren vooral bezig met de vernieuwing van de Utrechtse masterprogramma’s. Ook was hij nauw betrokken bij de verbeterplannen die in Utrecht werden opgesteld nadat onderwijskeurder NVAO de kwaliteit van de afstudeerwerken van veel Nederlandse alfa-opleidingen als onvoldoende bestempelde.