Beruchte huisbaas Marcel van Hooijdonk opnieuw veroordeeld voor bedreiging

Het is niet de eerste keer dat de beruchte huisbaas Marcel van Hooijdonk gedaagd wordt. In 2015 werd hij al veroordeeld voor het bedreigen van zijn huurders. In 2015 kreeg hij de discutabele titel ‘Huisjesmelker van het Jaar’. Die ‘prijs’ wordt jaarlijks uitgereikt door de jongeren van de SP.

De twee huurders stapten naar de rechter vanwege bedreigingen.  Deze bedreigingen begonnen volgens de eisers nadat zij de huurcommissie inschakelden om de huurprijs van 900 euro per maand te beoordelen. De commissie bepaalde dat de huurprijs met ruim 300 euro naar beneden moest.

Gevolg van de uitspraak was dat de twee huurders te horen kregen dat ze bij problemen met de woning direct contact met hem persoonlijk moesten opnemen. Daarnaast verscheen een aantal personen bij de woning die de huurders bedreigden en de voordeur intrapten. Ook andere huurders die bij de huurcommissie aanklopten, zouden volgens de studenten problemen gehad. Zo zouden bij hen de sloten aan de buitenkant dichtgelijmd zijn.

De twee eisers hingen een camera bij de voordeur om alles vast te leggen. Uit de beelden die de rechter kreeg, bleek dat er verschillende personen aan hun deur verschenen. Een daarvan vroeg of ze “problemen met commissies ofzo hadden". Of Van Hooijdonk hier opdracht voor heeft gegeven is niet met volledige zekerheid te zeggen. Volgens de rechter zijn er wel aanwijzingen dat dit het geval kan zijn. De rechter baseert zich op het feit dat het intimideren van de huurders vlak na het conflict over de hoogte van de huur begon.

Van Hooijdonk mag door de uitspraak van de rechter drie maanden niet in de buurt van de woning  aan de Rapenburchdreef komen. Ook mag hij een half jaar geen contact met de twee huurders opnemen, behalve via daarvoor aangewezen tussenpersonen als dit strikt noodzakelijk is. Dit heeft de rechter bepaald. Wanneer Van Hooijdonk toch in de buurt van de woning komt of zelf contact met de studenten opneemt, kost het hem 1000 euro per keer.

Eerder liet Van Hooijdonk aan het AD/Utrechts Nieuwsblad weten dat er geen sprake was van intimidatie door hem, maar dat het om een aantal jongeren uit de buurt zou gaan die problemen zouden hebben met zijn huurders. Ook zou hij alleen via de mail contact hebben gehad met zijn huurders.