Beste huisbaas Vincent is zelf ook student

Huisbaas Vincent aan de slag met op de achtergrond huisgenoot Rens

Vincent Brink (22) studeert Geschiedenis en woont met twee huisgenoten in de Watervogelbuurt. Tot zover niets bijzonders. Maar Vincent is naast bewoner, ook de huisbaas van het huis waar hij woont. “Ik vind het eigenlijk wel heel fijn om zelf hier in huis te wonen. Je plukt er zelf de vruchten van hoe goed je het doet als huisbaas. Je hebt ook iets meer behoefte om het jezelf prettig te maken.” En op de vraag of hij weleens streng moet zijn, antwoordt hij: “Eigenlijk nooit. Het zijn mijn vrienden.”

Van geleend geld van zijn vader kocht hij de woning in de Watervogelbuurt. Hij begon een aantal jaren terug met een paar vrienden als huurders. Zij zijn inmiddels verhuisd. Nu wonen er andere bewoners die ook zijn vrienden zijn geworden. “We zijn hier thuis echt als een gezin. Elke avond eten we samen en zitten we in de woonkamer om spelletjes te doen of om televisie te kijken. Dat maakt de sfeer relaxed. We gaan ook elk jaar op vakantie met z’n allen. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld naar Terschelling geweest.”

Volgens zijn huisgenoten is Vincent de beste huisbaas die iemand zich maar kan wensen. Hij vraagt voor Utrechtse begrippen weinig huur relatief voor de kamers. De kamers variëren in grootte van zeven tot twintig vierkante meter. En voor alle kamers vraagt hij 160 euro.

Ook klust hij veel in het huis. Zo heeft hij bijvoorbeeld eigenhandig voor stevige trapleuningen gezorgd, de muren gewit en een lekkende kraan opgelost. Aan het grootste project van het jaar moet hij nog beginnen. In de kleinste kamer van het huis maakt hij een groot dakraam. “Zodat daar ook nog wat meer vitamine D binnenkomt.”

Daarnaast helpt hij zijn huisgenoten graag als er iets moet gebeuren. “Een IKEA-kastje is zo in mekaar gezet. Dat doe ik graag en dan help ik ze even.”

Om al deze redenen gaven de huisgenoten hem op voor de verkiezing van De Beste Huisbaas van Utrecht. Deze prijs is in het leven geroepen door studentenunie Vidius en Huurteam Utrecht om een goede huurbaas in het zonnetje te zetten. Vincent won de prijs en heeft vierhonderd euro klusgeld gekregen.

Met het prijzengeld heeft hij een televisie gekocht voor in de woonkamer. “We hebben nog veel geld over, dat zal vooral zijn voor incidentele uitgaven. De muren kunnen wel weer een likje gebruiken, dus een pot verf gaat er het eerste weer af.”

Vincent bouwt niet alleen aan zijn huis, maar ook aan zijn eigen toekomst. Volgend jaar begint hij aan zijn master Militaire Geschiedenis. “Ik ben niet van plan om te vertrekken. Tot nu toe woon ik hier met veel plezier met mijn huisgenoten.”