Bezetting Academiegebouw Groningen voorbij

Foto: Wikipedia

Het protest van actiegroep Shelter Our Students (S.O.S.) begon gistermiddag met een ‘Mars der Daklozen’ door de stad waarna tientallen studenten de hal van het Groningse Academiegebouw bezetten.

S.O.S. ging vervolgens in overleg met het bestuur van de universiteit, de Hanzehogeschool en de gemeente. De partijen schrijven in een gezamenlijk statement dat ze overeen zijn gekomen dat de huidige huisvestingssituatie voor internationale studenten een maatschappelijk probleem is. “Het staat nu eindelijk zwart op wit dat dit niet langer zo door kan gaan”, zegt woordvoerder Marinus Jongman van S.O.S.

Er zal ‘stevig gelobbyd’ worden in de landelijke politiek om gemeenten en onderwijsinstellingen meer mogelijkheden te geven de instroom van studenten beter af te stemmen op de capaciteit van het onderwijs én de woningmarkt. Verder is afgesproken dat er in Groningen meer noodopvang geregeld wordt en dat de prijs daarvoor omlaag gaat.

S.O.S. noemt de actie een “zwaar middel” en zegt dat het nooit de bedoeling is geweest om colleges te blokkeren. Met de bezetting wilde de actiegroep ook de landelijke woningnood onder de aandacht brengen. Zondag wordt er in Amsterdam een groot woonprotest’ gehouden