Bier voor een prikkie op benefietconcert Veritas

Bier drinken om vaccinaties van bewoners in Kongo te betalen, het kan aanstaande zaterdag 2 juni in het Lepelenburgplantsoen. Veritas organiseert hier een benefietconcert met muziek, actie, een springkussen en suikerspinnen. Organisator Lieke: "Relaxen voor het goede doel dus."

Wat is het Benefietconcert?
Lieke Bouter, lid van de commissie Benefietconcert: “Elk jaar organiseert deze commissie van Veritas een dag waarop mensen kunnen relaxen voor het goede doel. Dit jaar is dat doel Focus on Education, een Nederlandse organisatie die samenwerkt met een Kongolese projectpartner. De projecten richten zich op medische zorg en onderwijs in het dorpje Kiliba, in het Oosten van het Afrikaanse ontwikkelingsland.”

Welk project gaan jullie ondersteunen?
”Een van de projecten binnen de medische zorg is de bouw van een vaccinatiegebouw voor 10.000 mensen uit Kiliba, voor  kinderen en volwassenen. De vaccinaties zorgen ervoor dat bepaalde ziektes zoals polio en meningitis (Nekkramp) niet meer fataal hoeven te zijn. Maar zo’n gebouw is niet gratis; er is 4.000 euro voor nodig.”

Waarom kozen jullie dit project?
“We hebben heel veel projecten naast elkaar gelegd, maar uiteindelijk gaf deze op meerdere fronten de doorslag. Het is een preventief doel - voorkomen is beter dan genezen. Bovendien werpt zorgt het voor werk voor verplegers. Ook verdubbelt Wilde Ganzen, een organisatie die fondsen werft voor concrete en kleinschalige projecten, de opbrengst van dit project.”

Hoe weten jullie dat het geld goed terecht komt?
“Vertrouwen is een ander voordeel van dit project: we kennen de vertegenwoordigers van Focus on Education persoonlijk en hebben duidelijke afspraken met hen gemaakt over de opbrengst. Zij hebben bijvoorbeeld een vriend in Kongo, die straks foto’s voor ons maakt van de bouw van het vaccinatiegebouw. Ook gaan ze zelf naar Kongo toe en zullen foto’s maken. Zo kunnen wij en de mensen die ons hebben geholpen zien dat er daadwerkelijk iets moois met ons geld gebeurt.”

Wat is er zaterdag te doen?
“Het wordt een dag met veel verschillende activiteiten, het is dus niet alleen maar een concert. Voor elk publiek is er wat wils. Wil je actief zijn, dan kun je je uitleven op het springkussen. Ook komt er een sportieve en grappige activiteit, zoals een gladiatorenspel of een voetbalarena waarin je kunt voetballen met een elastiek aan je middel. Honger? Dan zijn er popcorn en suikerspinnen voor 50 cent en andere kraampjes met eten en drinken.”

Wordt het druk?
“Je weet het nooit, maar we hebben in ieder geval zo veel mogelijk promotiewerk verricht. Daarbij hoorden ook stunts, zo ben je misschien al de ‘Benefietsen’ tegengekomen de laatste tijd. Dat zijn kapotte fietsen die we hebben ingezameld en er een bord met informatie over het evenement op gemonteerd. De fietsen staan op de Neude, het Janskerkhof, op Lepelenburg en ook bij Veritas. Er komt hopelijk een heleboel mensen kijken. Ik weet al dat een hoop studenten biertjes komen drinken, en dat mijn moeder langskomt.’

Wat & Hoe
Wat? Benefietconcert Veritas
Waar? Lepelenburg
Wanneer? Zaterdag 2 juni
Hoe laat? 13.00 – 21.00
Line-up? Color Ones, A Polaroid View, De Leuk Dat Je D’r Bent Band, F, Staton, Kitsch ‘N Crew
Activiteiten: Springkussen, gratis popcorn en suikerspinnen, kraampjes, gladiatorenspel/voetbal en loterij
Opbrengst gaat naar? Focus on Education, een vaccinatiegebouw voor de inwoners van Kiliba
Smsdienst: Kan je er niet bij zijn maar wil je toch iets bijdragen, sms dan in juni ‘benefiet’ naar 4477.
Meer info: Facebook of Website Veritas.

Tags: festival | veritas