Bijna 300 UU’ers doen mee aan USP-Marathon

Door de straffe wind was het deze zondag niet optimaal om een marathon te lopen, maar dat weerhield de lopers niet. Het aantal deelnemers groeide dit jaar van 5500 naar 6000. Ze kwamen uit 38 verschillende landen.

De universiteit is één van de partners van de USP Marathon en bood medewerkers en studenten de gelegenheid mee te lopen. Via de UU liepen er 280 mensen mee, vooral medewerkers. Zij kregen hun inschrijfgeld van de UU vergoed.  Zo wil de UU het communitygevoel versterken.Ook enkele studenten kregen hun inschrijfgeld van de UU.

Er deden 18 UU-teams mee die met een groep van vier de hele marathon liepen. In totaal waren er 29 teams. De winnaar van de teamwedstrijd was het UMCMIXteam. Op de tweede plaats stond Universiteits Bibliotheek 1.

Als winnaar van de mannenmarathon kwam de 29-jarige Paul Zwama uit Utrecht als eerste over de streep met een tijd van 02:34:04. Bij de vrouwen won Maria Magdalena Veliscu uit Boekarest de marathon in 02:59:02. De bekende atleet Koen Raymaekers schreef de halve marathon op zijn naam in 01:07:32 en bij de vrouwen kwam Mireille Baart in een tijd van 01:20:10 als eerste over de finish.

Met de USP Marathon wordt ook geld opgehaald voor KWF Kankerbestrijding. Je kon je als team inschrijven als KWF-team en geld ophalen voor KWF. Daarnaast konden individuele lopers ook optioneel hun inschrijvingsgeld ophogen en een bedrag voor het KWF ter beschikking stellen. Het geld dat is opgehaald is bestemd voor kankeronderzoek bij het UMC. Er is tijdens de USP Marathon een bedrag van ruim 126.000 euro opgehaald voor KWF Kankerbestrijding .

Het Utrecht Science Park is hoofdsponsor van de marathon, naast het UMC Utrecht, Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. Ook wordt samengewerkt met KWF Kankerbestrijding en ROC Midden Nederland.

Tags: marathon