Bijna tweeduizend Nederlandse wetenschappers steunen klimaatstaking

Foto: Maaike Schauer / Greenpeace

In het consensus statement van de beweging Scientist4FutureNL zeggen de wetenschappers dat naar hun beste weten de klimaatdemonstranten gelijk hebben. Zonder aanvullende klimaatmaatregelen is het leven van miljarden mensen in hun gevaar. Onder de Utrechtse ondertekenaars bevinden zich onder meer de hoogleraren Michiel van den Broeke, Ingrid Robeyns, Herman Philipse en Thomas Röckmann.

Behalve de Utrechtse wetenschappers die individueel signeerden, zette ook de Utrecht Young Academy en het Utrechtse instituut voor Marien en Atmosferisch onderzoek (IMAU) hun handtekening. Het zijn de enige twee organisaties die als geheel hun steun betuigden.

Op het intranet van de UU zegt natuurkundige Sanli Faez, van Scientist4Future NL dat hij blij is met de respons. “Dit overtuigt me dat veel van onze collega’s zich zorgen maken over dit onderwerp.”

Hoeveel Utrechtse studenten en medewerkers er in Den Haag van de partij waren, is niet bekend. Het universiteitsbestuur had geweigerd om studenten en medewerkers vrijaf te geven. Getuige de foto liep er minstens één UU-student mee in de klimaatmars, maar gezien de verrassend grote opkomst waarschijnlijk wel meer.