Biologiestudenten verrassen met levend behang op Academiegebouw

UBV projecteert op academiegebouw

De biologiestudenten waren door hun bestuur al wekenlang lekker gemaakt voor 'FrogjectX' (de kikker zit in het logo van de UBV). Woensdagavond werd duidelijk wat dat geheime evenement, waar zolang over werd gesproken, precies was.

Op de gevel van het Academiegebouw was een opengeslagen deel van een encyclopedie geprojecteerd. Daaroverheen vloeiden beelden van onder meer planten en dieren, alsof het ceremoniële hart van de universiteit van een levend behang was voorzien. UBV-leden en passanten vergaapten zich aan het schouwspel.

Project mapping heet de techniek waarmee dit gebeurde. De projectiemethode maakte het ook nog eens mogelijk dat biologiestudenten zelf virtueel tekeningen aanbrachten op het Academiegebouw.

Het bestuur kwam op het idee voor het evenement door iets wat precies dertig jaar geleden plaatsvond, vertelt voorzitter Cas de Ruiter. “Toen is het Academiegebouw in een bloemenzee gehuld door de UBV en de Botanische Tuinen. Wij werden toen 65, de Botanische Tuinen waren dat jaar 350 jaar oud.”

Een plan van het UBV-bestuur om net als het bestuur van dertig jaar geleden in kikkerpakken rond te lopen, ging helaas de mist in. “De bestelling wilde maar niet geleverd worden. Misschien hadden we toch voor duurdere pakken van een meer betrouwbare leverancier moeten kiezen. Maar de feestvreugde is er niet minder om.”

In het U-blad van 18 mei 1989 werd aandacht besteed aan de bloemenzee bij het Academiegebouw:

bloemened.jpg