Bloemetje voor heldhaftige senatoren

Acht senatoren krijgen een bos bloemen van scholieren, studenten en mbo’ers. Op het kaartje staat: “De jongeren van Nederland zijn op zoek naar helden die het leenstelsel gaan stoppen! Wij rekenen op u!”

Binnenkort stemt de Eerste Kamer over de wet die de basisbeurs afschaft en studeren duizenden euro’s duurder maakt. Ter verzachting worden de leenvoorwaarden aangepast: oud-studenten krijgen twintig jaar langer de tijd om hun schuld af te lossen.

In principe is er een meerderheid in de Eerste Kamer van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, maar tegenstanders hopen dat de senatoren zich niet aan het akkoord van deze partijen gebonden voelen en een eigen afweging maken.

Die hoop werd vlak voor de kerstvakantie nieuw leven ingeblazen toen drie PvdA-senatoren een wetsvoorstel van minister Schippers tegenhielden. Een week later stemde regeringspartij VVD tegen een wetsvoorstel van PvdA-minister Plasterk.

Acht senatoren zouden nog meer dan hun collega’s vatbaar moeten zijn voor de argumenten tegen het leenstelsel, menen de Landelijke Studenten Vakbond, scholierenorganisatie LAKS, mbo-organisatie JOB en FNVJong. Deze senatoren zijn bijvoorbeeld hoogleraar of hebben voor de klas gestaan.

“Er gaan geruchten dat sommige senatoren helemaal niet voor het leenstelsel zijn”, zegt Annelotte Lutterman van het LAKS. “ Ze zouden het wetsvoorstel alleen steunen om het kabinet bijeen te houden. Aan hen vragen we om een heldendaad te verrichten en toch tegen het leenstelsel te stemmen.”

Ze gaf vandaag tijdens een college het eerste bloemetje aan PvdA-senator Esther-Mirjam Sent, hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De andere senatoren zijn Heleen Depuis (VVD), Sybe Schaap (VVD), Jan Anthonie Bruijn (VVD), Ruud Koole (PvdA), Thom de Graaf (D66), Ruard Ganzevoort (GroenLinks) en Tof Thissen (GroenLinks).