Boete voor beruchte huisbaas die huurders bedreigde

Huisbaas Marcel van Hooijdonk moet een boete van 1000 euro betalen en krijgt een voorwaardelijke taakstraf van 40 uur. De politierechter acht bewezen dat hij een aantal van zijn huurders bedreigde.

'Dit is geen grap. We trappen je eruit.' Dat waren de woorden die de huurders van een pand aan de Wittevrouwensingel te horen van hun huisbaas Van Hooijdonk. Hiermee wilde de man voorkomen dat de bewoners naar de huurcommissie zouden stappen. Zij stapten vervolgens naar de rechter.

Van Hooijdonk wilde niemand bedreigen
Van Hooijdonk gaf bij de rechter toe dat hij zich onverstandig had uitgelaten, maar dat hij niemand wilde bedreigen. De politierechter zei dat de beruchte huisbaas zich schuldig gemaakt had aan dwang en legde hem een boete op van 1000 euro en 40 uur voorwaardelijk werkstraf. Hij heeft geprobeerd twee huurders zo onder druk te zetten dat zij hun zaak bij de huurcommissie tegen Van Hooijdonk zouden  intrekken.

Van Hooijdonk, die onlangs ook in het nieuws kwam omdat hij bewoners aan de Zamenhofdreef in Utrecht zou bedreigen, vertelde aan de rechter dat hij zich vooral belazerd voelde door de huurders die vlak nadat ze een contract hadden getekend naar de huurcommissie stapten om huurverlaging af te dwingen. Hij vertelde dat hij langs was gegaan om een gesprek te voeren. Hij hield vol dat hij het allemaal niet zo kwaad bedoelde. De huisbaas zei dat hij de huurders duidelijk heeft willen maken dat hij ze via de rechter eruit zou laten gooien.

De huurders namen het gesprek op. Van Hooijdonk zei onder meer dit is geen grap. Ik trap je eruit. Ook was het internet bij het huis vernield. De huurders kregen samen met hun advocaat Mark Appel gelijk van de huurcommissie. Ze kregen met terugwerkende kracht een huurverlaging van honderden euro’s per maand.

Vernielingen van ruiten en sloten
Daarna begon de ellende voor de huurders. Opeens werden ruiten ingegooid en sloten vernield. Die zaken kwamen niet voor de rechter. De officier van justitie hield vol dat hij ervan overtuigd was dat huisbaas Van Hooijdonk zich ook aan al die andere incidenten had schuldig gemaakt, maar daarvoor was geen enkel bewijs. Wel eiste de officier 120 uur werkstraf en één maand voorwaardelijk wegens dwang en de vernieling van een enkele internetkabel.

De advocaat van Van Hooijdonk benadrukte dat de huisbaas zich misschien ongelukkig had uitgelaten maar dat hij niemand heeft willen bedreigen. De advocaat vond de eis tegen de huisbaas veel te hoog.

De rechter achtte zelfs die ene vernieling niet bewezen. De rechter schrapte ook de schadevergoeding van 15.000 euro die de twee huurders hadden gevraagd. De strafrechter vond het niet gemakkelijk om schade te bepalen, omdat er ook een civiele zaak tussen Van Hooijdonk en de twee huurders loopt. In die zaak moet de civiele rechter beslissen over de schadevergoeding. Uitspraak in die civiele zaak is op 26 januari.

Huisbaas met 90 woningen
Van Hooijdonk heeft 90 huizen door het hele land, zo vertelde hij de rechter. Hij kwam onlangs ook in het nieuws omdat hij zijn huurders aan de Zamenhofdreef in Utrecht zou hebben bedreigd die vervolgens naar het programma Kassa stapten. Als gevolg daarvan opende de wethouder Paulus Jansen een meldpunt voor Utrechtse huurders.