Boete voor ongeldige diploma’s

De ‘Alhuraa universiteit’ in Den Haag gaf jarenlang valse diploma’s uit. De organisatie is veroordeeld voor oplichting en valsheid in geschrifte en kreeg een boete opgelegd van 50.000 euro.

De ‘universiteit’ schreef tussen 2007 en 2010 rond de honderd diploma’s uit met de academische titels bachelor, master of doctor, terwijl daar geen vergunning voor was: de opleidingen zijn niet goedgekeurd door de NVAO. Het ministerie van Onderwijs liet al in 2008 weten dat de universiteit onjuist handelde, maar dat mocht niet baten. Volgens het Openbaar Ministerie hebben daardoor veel studenten schade geleden.

De rechtbank heeft een boete opgelegd van 50.000 euro. De helft van de boete is voorwaardelijk. Verder moet de universiteit aan één van de studenten een schadevergoeding betalen van 4.640 euro. Tenslotte moet er op de website een Arabische en Engelse tekst komen te staan die studenten vertelt dat de instelling niet bevoegd is academische graden te verlenen.