'Bommelding Antwerpen kwam van extremisten'

Er is geen bom gevonden bij de Universiteit Antwerpen. De valse melding zou van moslimextremisten komen die de stad willen dwarszitten, aldus de Gazet van Antwerpen.

Alle gebouwen van de Universiteit Antwerpen zijn gisteren ontruimd na een bommelding. De studenten mochten niet op de campussen blijven.

De stadscampus Kipdorp kreeg volgens De Standaard de bommelding binnen, maar het was onduidelijk waar de bom zou afgaan. Daarom ontruimde de politie voor de zekerheid de hele universiteit, die zo’n achttienduizend studenten telt.

Twaalf uur lang kamde de politie de gebouwen van de Universiteit Antwerpen uit, maar zij trof geen explosieven aan. De universiteit is weer vrijgegeven.

De bommelding stond in een e-mailbericht dat naar verschillende medewerkers van de universiteit was gestuurd. De retoriek in de e-mail was volgens de Gazet van Antwerpen identiek aan die van een dreigfilmpje dat vorige week door een Antwerpse Syriëganger op internet is gezet.

De Antwerpse burgemeester Bart de Wever doet harde uitspraken over jongeren die in Syrië gaan vechten. Hij wil hen bijvoorbeeld uit het bevolkingsregister schrappen. Ook schrapt hij hun sociale uitkeringen. Daarom zouden extremistische moslims de stad op de korrel nemen.