Boosheid in Europa over bezuinigingen op onderzoek

Het gaat hard tegen hard in Brussel. Regeringsleiders willen een miljard euro minder aan Europees onderzoek besteden dan de bedoeling was, dus weigert het Europees Parlement haar handtekening te zetten onder de totale begroting.

Regeringsleiders, de Europese Commissie en het Europees Parlement onderhandelen al maandenlang intensief over de nieuwe meerjarenbegroting (2014-2020) van de Europese Unie. Dat is op zich al geen makkelijke klus, maar daar komt nog eens bij dat de unie in 2013 meer geld nodig heeft dan gedacht om aan alle verplichtingen te voldoen. Daar zijn de lidstaten in tijden van bezuinigen niet blij mee.

In het gevecht om geld komt ook het onderzoek- en innovatiebudget in het gedrang, en dat kan niet op goedkeuring van het Europees Parlement rekenen. Het eerste probleem van de parlementariërs: als er niet snel meer geld naar het onderzoeksprogramma van de Europese Unie gaat, kunnen er in 2013 geen nieuwe afspraken meer worden gemaakt. De Europese Commissie had 420 miljoen euro extra beloofd om het gat in de begroting te dichten, maar het parlement is bang dat een deel van dat geld uiteindelijk toch niet zal worden overgemaakt.

Maar het grootste probleem zit hem in de begroting voor 2014. Om het lopende onderzoeksprogramma goed af te ronden en het nieuwe programma op te starten, is er volgens het parlement 4,9 miljard euro nodig. Maar in het nieuwste voorstel van de commissie is daar slechts 3,8 miljard voor uitgetrokken. Daarnaast moet er nog 14,5 miljoen bezuinigd worden op administratieve lasten.

Onaanvaardbaar, vind het Europees Parlement. Ook de League of European Research Universities (Leru) – waaronder de Nederlandse universiteiten van Utrecht, Leiden en Amsterdam– maakt zich zorgen. Ze vrezen dat de bezuinigingen en de eindeloze onderhandelingen “onherstelbare schade” toe zullen brengen aan Horizon 2020, het nieuwe onderzoeksprogramma van de unie.