Bovenleiding tram levert gevaar op voor bussen

De projectgroep van de Uithoftram is gestuit op een ongemakkelijk probleem op de Heidelberglaan en de Padualaan in De Uithof. De bovenleiding van de tram moet hoger komen te hangen dan nu mogelijk is.

Hoewel de tram zelf veilig onder de bebouwing van Centrumgebouw Noord over de Padualaan en de loungebrug over de Heidelberglaan kan rijden, levert de bovenleiding een gevaar op voor de bussen die over de trambaan gaan rijden. De afstand tussen bus en bovenleiding is op deze twee plekken te klein waardoor er een “aanraakgevaar” kan ontstaan, zegt een medewerker van Vastgoed & Campus.

Tijdens de bouw van Centrumgebouw Noord over de Padualaan in 1978 is al rekening gehouden met de komst van de sneltram. Hetzelfde geldt voor de brug over de Heidelberglaan die van de UB naar het Van Unnik loopt. Toch blijkt de bebouwing nu 30 centimeter te laag te zijn.

Op dit moment loopt er een studie naar verschillende oplossingen. Bij de huidige bewoner van het net gerenoveerde Centrumgebouw Noord, de  faculteit Sociale Wetenschappen, gaat het gerucht dat er een ‘hap’ uit de bebouwing van het pand wordt gehaald. “Dat is inderdaad een mogelijkheid”, zegt Vastgoed & Campus. “Maar er zijn meer opties. We kunnen ook het maaiveld verlagen.”

De tram moet in 2018 gaan rijden.

 

Advertentie