Brandstichters fatale flatbrand Diemen krijgen tot 16 jaar cel

Beeld uit reportage van AT5, via YouTube

De 24-jarige Simone I. kreeg als opdrachtgever de hoogste straf: 16 jaar cel. Zij liet haar woning op de begane grond van een 15 verdiepingen tellende studentenflat in brand steken om 75.000 euro aan verzekeringsgeld te kunnen incasseren.

Haar broer, Gilermo (25) en een derde dader, Rachied V. (27) zijn de brandstichters en moeten respectievelijke 14 en 15 jaar de cel in. Gilermo kreeg de laagste straf omdat hij als enige berouw toonde en meteen schuld bekende.

Bij de brand in de nacht van 18 op 19 juli 2017 kwam de 27-jarige David Swart om het leven, student aan de Universiteit van Amsterdam. De politie vond hem drie uur na de brand op de twaalfde verdieping. Zijn vriendin lag een verdieping lager en heeft door de rook hersenletsel opgelopen. Een derde slachtoffer heeft blijvende schade aan haar ogen. De brandweer had door miscommunicatie alleen de onderste zeven verdiepingen van het gebouw doorzocht.