Britse universiteit leidt studenten op tot professioneel gamer

Foto: 123RF Stockfoto

Studenten die een carrière als professioneel gamer ambiëren kunnen tijdens de opleiding zelfs betaald krijgen om te gamen: voor competitieve gamers zijn er beurzen van tweeduizend pond beschikbaar.

Professioneel gamer zijn, wat komt daar allemaal bij kijken? In het eerste jaar leren studenten om zelfstandig geld te verdienen met streamen, het live uitzenden van hun eigen game-avonturen op internet.

Naast het spelen moet er ook geleerd worden. Daarbij richt de opleiding zich op de bedrijfskundige kant van eSports: studenten volgen onder meer marketingvakken en leren evenementen te organiseren.

In Nederland kreeg een student geneeskunde vorige maand een topsportstatus bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Daardoor kan hij zijn coschappen combineren met zijn carrière als gamer.