Britse universiteiten vrezen Brexit

Groot-Brittannië moet in de Europese Unie blijven, schrijven de voorzitters van 96 Britse universiteiten in een open brief. Ze maken zich ernstig zorgen over een mogelijke Brexit.

Donderdag gaan de Britten naar de stembus voor het referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie. Na de moord op parlementslid Jo Cox lagen de campagnes even stil, maar in de laatste dagen voor het referendum zijn ze weer in volle hevigheid losgebarsten.

“Voor ons is het glashelder dat onze uitstekende universiteiten – en onze studenten – sterker zijn als we in Europa blijven”, schrijven de  vice-chancellors van de Britse universiteiten in dagblad The Independent.

De voorzitters beschrijven de impact van de universiteiten op de Britse economie: ze leveren miljarden op, zorgen voor werkgelegenheid en doen grensverleggend onderzoek dat het leven beter maakt.

De Europese Unie helpt daarbij, leggen ze uit. Universiteiten doen binnen Europa samen onderzoek naar allerlei zaken, van kanker tot klimaatverandering. “Onszelf vrijwillig afsnijden van ’s wereld grootste economische blok zou onze positie ondermijnen als wereldwijde leider in wetenschap en innovatie. Het zou onze campussen verarmen en de mogelijkheden voor Britten beperken.”

De academische gemeenschap liet al eerder van zich horen. Een Brexit zou een ramp zijn voor de wetenschap, zeiden fysicus Stephen Hawking en meer dan 150 andere prominente wetenschappers. Ook zouden internationale studenten zich laten afschrikken als Groot-Brittannië de EU zou verlaten.