Brusselse hoogleraar krijgt doodstraf in Iran

Een hoogleraar rampengeneeskunde van de Vrije Universiteit Brussel is in zijn thuisland Iran ter dood veroordeeld. Hij zou collaboreren met wetenschappers uit vijandelijke staten.

De 45-jarige Ahmadreza Djalali is in april 2016 opgepakt toen hij in Iran zijn familie wilde bezoeken. Zeven maanden lang zat hij in een isoleercel. Zijn vrouw hield de arrestatie aanvankelijk stil om het Iraanse regime niet voor het hoofd te stoten.

Maar dat heeft niet geholpen. Deze week werd bekend dat hij de doodstraf krijgt, meldt dagblad De Morgen in een artikel waar de Vrije Universiteit zelf ook naar verwijst. “We moeten ons scherp verzetten”, zegt rector Caroline Pauwels.

De hoogleraar rampengeneeskunde werkt mee aan een opleiding waar dokters uit de hele wereld zich laten bijscholen, vertelt een collega, ook uit de Verenigde Staten, Saudi-Arabië en Israël. Misschien dat de Iraanse veiligheidsdienst daar aanstoot aan heeft genomen.

De doodstraf zou binnen twee weken voltrokken worden. Onder een petitie op change.org staan al bijna tienduizend steunbetuigingen.