Brusselse universiteit is nu beursgenoteerd

Als het geld niet van de overheid komt, moeten we zelf maar iets verzinnen, dacht de Vrije Universiteit Brussel. De universiteit heeft ruim 60 miljoen euro opgehaald op de beurs.

Rector Paul de Knop van de Vrije Universiteit Brussel mocht vanmorgen de beursdag openen om te vieren dat zijn instelling vanaf vandaag genoteerd staat op de beurs. De universiteit heeft obligaties uitgegeven, een soort leningen waar beleggers op kunnen intekenen.

“We groeien enorm. Al zeven jaar op rij stijgt ons aantal studenten en onderzoekers en we willen hun de ideale infrastructuur aanbieden. De overheid heeft daar niet de middelen voor en dus moeten we inventief zijn”, motiveerde De Knop vanmorgen op de Belgische radio zijn beslissing.

De obligaties staan genoteerd op Euronext en volgens die beursmaatschappij is dat een primeur. Universiteiten in Groot-Brittannië geven al langer obligaties uit. Volgens de Britse krant The Guardian haalden onder meer de universiteiten van Cambridge en van Manchester miljoenen op dankzij obligaties.

De Vrije Universiteit Brussel wil met de opbrengst onder meer studentenkamers en onderzoeksfaciliteiten bouwen.

Tags: belgië