Buitenlandse student mag langer in VK blijven

Foto Pixabay

De regel geldt vanaf aankomend jaar voor buitenlandse studenten die een studie volgen op bachelorniveau of hoger, meldt de BBC. De onderwijsinstelling waaraan ze studeren moet wel de immigratiecontroles op orde hebben. Het maakt niet uit hoeveel studenten er blijven en wat voor baan ze uiteindelijk vinden.

Inpikken
In 2016 waren er nog plannen om de eisen aan te scherpen. Toen heerste er grote angst voor immigratie en werden er doemscenario’s verkondigd waarin internationale studenten de banen van Britten inpikken. De regering wilde hun aantal – vorig jaar ongeveer 450.000 – daarom flink terugdringen.

Premier Boris Johnson vaart een andere koers. Hij draait de regel uit 2012 terug, die studenten dwingt vier maanden na afstuderen te vertrekken. Volgens hem zou de aanpassing het “potentieel van studenten ontsluiten” en hen aanmoedigen om in het Verenigd Koninkrijk aan het werk te gaan.

Brexit
Het is nog maar de vraag of buitenlandse studenten daar, gezien alle onzekerheid rondom de Brexit, ook op zitten te wachten. Britse universiteiten zijn in ieder geval als de dood voor de no-deal-variant. Als er voor 31 oktober geen overeenkomst is bereikt met de Europese Unie, lijkt dit scenario echter wel uit te komen.

In het geval van een no-deal hebben de overzeese universiteiten geen toegang meer tot Europese onderzoeksfinanciering en wordt de samenwerking via Europese uitwisselingsprogramma’s stopgezet. Britse studenten met een beurs in Nederland mogen de uitwisseling wel afmaken. Het is nog niet bekend wat de Brexit zal betekenen voor Nederlandse studenten in het VK na het studiejaar 2019/2020.

Komen het VK en de EU wel tot een deal, dan blijft alles ongewijzigd tot 31 december 2020. Wat er daarna gebeurt, is afhankelijk van onderhandelingen.