Buitenlandse studenten mijden Amsterdam en Utrecht

Jonge toeristen komen graag naar Amsterdam, de stad is om allerlei redenen immens populair. Maar de hoofdstad is vooral een feestbestemming. Buitenlandse studenten laten Amsterdam massaal links liggen. Ook Utrecht trekt weinig internationals.

Met nog geen 7000 internationale studenten in 2012 loopt Amsterdam volgens 'The class of 2020' ver achter bij bijvoorbeeld Londen, Berlijn of Kopenhagen. Ook binnen Nederland trekt de hoofdstad opvallend weinig buitenlanders. Maastricht is koploper, met 38 procent internationals in 2012. Maar ook steden als Enschede, Den Haag en Delft trekken veel meer buitenlands talent. Utrecht is de enige grote studentenstad die in 2012 minder buitenlandse studenten trok dan Amsterdam.

De 'class of 2020', een Amsterdamse stichting die pleit voor betere studentenhuisvesting, maakt zich zorgen. "Amsterdam is een magische stad voor jongeren en heeft bijna alles in huis om een van de belangrijkste Europese universiteitssteden te worden", denkt Frank Uffen. "Maar ambitie en samenhangend beleid ontbreken nog. Daarom loopt de stad komende jaren talent, duizenden banen en miljoenen euro's aan inkomsten mis." Hoogopgeleiden kunnen volgens hem een flinke impuls geven aan de economie.

Ook het kabinet ziet die financiële voordelen. Het Centraal Planbureau berekende eerder dat de internationale studenten die in Nederland blijven hangen de economie een voordeel opleveren van 740 miljoen. Vandaar dat Minister Bussemaker meer buitenlandse studenten aan Nederland wil binden.

De class of 2020 geeft vast aanbevelingen voor de hoofdstad. Zo zouden universiteiten en hogescholen meer Engelstalig onderwijs moeten gaan aanbieden, moeten jonge toeristen gewezen worden op de mogelijkheden om te studeren in de stad waar ze aan het feesten zijn en bovendien – weinig verrassend – moet de markt voor studentenhuisvesting worden opengebroken. Volgens de stichting staan er allerlei investeerders klaar om studentenwoningen en starterswoningen te bouwen, maar worden die nu gehinderd door strenge regels.

Het probleem staat in ieder geval op de politieke agenda. Volgende week houdt de stichting een debat met verschillende politieke partijen, onderwijsbestuurders en de gemeente over het onderwerp.