Bussemaker: Afrika is groot

Alle studiereizen naar Afrika verbieden uit angst voor ebola? Dat is nergens voor nodig, vindt minister Bussemaker. “Er zijn grote verschillen tussen regio’s en landen in Afrika.”

Ze schrijft dit in antwoord op Kamervragen van de PvdA. Ze is het met de vragenstellers eens dat een stage of studiereis naar Afrika een “verrijking kan zijn voor zowel de student als het continent”.

De vragen waren gesteld naar aanleiding van de Hogeschool van Amsterdam, die studiereizen en stages in Afrika in principe verboden heeft. Dat verbod is niet ‘absoluut’, verklaart Bussemaker. Het gaat slechts om een ‘extra check’ voor reizen naar risicogebieden.

Het verbod komt voort uit de onrust rond de dodelijke ziekte ebola, die maar blijft woeden in enkele West-Afrikaanse landen. Er kwam kritiek op de beslissing van de HvA, die een heel continent in de ban zou doen. Amsterdam ligt bijvoorbeeld dichter bij de landen met ebola dan de Zuid-Afrikaanse stad Johannesburg.

Bussemaker verwijst naar de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Die gaan over de veiligheidssituatie en gezondheidsrisico’s in het buitenland. “Het blijft de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf en van in dit geval de HvA om een reis wel of niet te laten doorgaan”, aldus Bussemaker.

Eerder riep hogeschool Windesheim studenten terug uit Uganda. Een groep Nederlandse studenten van het African Studies Centre in Leiden blies een reis naar Ghana af.