Bussemaker noemt onvrede over bsa-experiment voorbarig

In 2018 volgt pas het besluit of alle ouderejaars te maken krijgen met een bindend studieadvies. Dat zei onderwijsminister Bussemaker in de Tweede Kamer. Ze legde daarbij de wens van de PvdA om af te zien van een dergelijk bsa naast zich neer.

Coalitiepartij PvdA gooide woensdagochtend de knuppel in het hoenderhok: Kamerlid Mohamed Mohandis verklaarde dat er wat hem betreft geen wet komt die universiteiten en hogescholen de mogelijkheid geeft om tweede- en derdejaars studenten een bindend studieadvies te geven. Daarmee is er een Kamermeerderheid tegen het plan.

“Nogal voorbarig”, noemde de minister zijn stelling in de Tweede Kamer. Want er wordt op dit moment aan een beperkt aantal opleidingen geëxperimenteerd met een bsa voor tweedejaars. “En een experiment is om van te leren”, aldus de minister. “Als de resultaten beschikbaar zijn, dat is in 2018, dan kunnen we bekijken of het wenselijk is om een bsa voor tweede- en derdejaars in de wet vast te leggen.”

Mohandis vindt het prima om dat experiment af te maken. “Maar dit mag geen wet worden”, zei hij stellig in de Kamer. In ieder geval CDA, SP en D66 zijn dat met hem eens.

Omdat de minister nog niet wil toegeven, zal de PvdA in een voortgezet algemeen overleg een motie indienen. “Maar u ziet toch dat een meerderheid tegen het plan is”, zei SP-Kamerlid Jasper van Dijk nog. “Waarom bespaart u ons die extra vergadering dan niet?”

Maar zo werkt het niet, reageerde de minister. Eerst moet de PvdA een motie indienen, dan gaat de minister daar een oordeel over vellen en dan mag de Tweede Kamer er over stemmen.

Tags: bsa