Cabaretpodium maakt Parnassos compleet

Cabaret is populair en studenten zijn een bijzonder publiek. Daarom heeft Parnassos een eigen Cabaretpodium voor jonge, bekende cabaretiers. “Het Cabaretpodium maakt Parnassos divers en toegankelijk” zegt Marieke van Merriënboer, directeur van cultuurcentrum Parnassos.

Komende maand is het weer zover. De cabaretier Johan Goossens treedt 8 november voor de tweede keer op bij het Cabaretpodium van Parnassos met zijn show Leer mij de mensen kennen. Goossens timmert aardig aan de weg, in september was hij een van de genomineerden van de Neerlands Hoop prijs die uiteindelijk ging naar Louise Korthals. DUB geeft deze keer vrijkaarten weg voor deze voorstelling.

Parnassos organiseert sinds twee jaar het Cabaretpodium, waarbij zo’n vijf keer per jaar een cabaretier op het podium van Parnassos staat. De cabaretiers worden dan ook uitgezocht op het studentenpubliek. De programma’s van de vaak jongere cabaretiers sluiten vaak aan op de leefwereld van de studenten. Zo treden naast Johan Goossens ook de bekende Dorine Wiersma en Anne van Veen (dochter van Herman van Veen) op, die beiden een relatief vernieuwende vorm van cabaret neerzetten.

Het idee van het Cabaretpodium ontstond uit de doelstelling van de universiteit, en daarmee ook het cultuurcentrum, meer verbinding met de stad te creëren, legt directeur Marieke van Merriënboer uit. Parnassos heeft wel veel cursuspresentaties . Dat zijn producties van studenten en dus vaak vooral interessant voor andere studenten, vrienden en familie. Het Cabaretpodium is ook interessant voor de niet studerende burger omdat het professionele producties zijn met landelijke bekendheid. “Ik ben 50 en ik vond het optreden van Johan Goossens ook heel leuk,” zegt Van Merriënboer.

“Toch blijven studenten de voornaamste doelgroep” stelt de directeur. Het cabaretpodium is volgens haar succesvol omdat het zowel voor publiek als cabaretiers erg leuk is. Voor cabaretiers is optreden een goede ervaring, omdat studenten leuk publiek zijn en Parnassos daarnaast een intieme theaterzaal heeft van 110 plaatsen. Voor studenten is het leuk omdat de cabaretiers dezelfde voorstellingen spelen als in bijvoorbeeld Carré, maar dat de prijzen bij Parnassos veel lager liggen.

Het Cabaretpodium loopt goed, maar dit wil niet zeggen dat altijd alle voorstellingen uitverkocht zijn. Het succes hangt ook af van toevallige omstandigheden. Vorig jaar was Johan Goossens erg snel uitverkocht omdat hij net veel in de media was geweest.

Het doel van het Cabaretpodium is echt professioneel en kwalitatief.  “Het is voor mensen bedoeld die er hun geld mee verdienen”. Dit wil niet zeggen dat studenten niet op het Cabaretpodium te zien zijn. Eén keer per jaar treden de finalisten van het Groninger Studenten Cabaret Festival op. Er si bij Parnassos geen cabaretcursus. “Die komt er ook niet”, zegt Marieke van Merriënboer. “We hebben al een cursus kleinkunst en dat ligt er heel dichtbij.”