Campagne brandveilige studentenhuizen heeft aftrap op Neude

Fietsen in de gang, geen rookmelders, talloze verlengsnoeren… studentenhuizen zijn nogal brandonveilig. De Landelijke Studenten Vakbond wil daar iets aan doen en lanceert een spelletje. De aftrap van de campagne vindt donderdagavond om 20 uur plaats op de Neude met een brandoefening in een studentenhuis.

Heet in huis heet de app, die geschikt is voor Android en IOS. Spelers moeten voor de vlammen vluchten door een gang met bierkratjes, of ze moeten een student wakker houden die na het uitgaan nog even gaat frituren. En mocht je met iemand het bed delen, pas dan op dat de kaarsen niet omvallen!

De spelletjes zijn grappig, maar ze geven een serieuze waarschuwing: pas op voor brand. Volgens een steekproef van de Landelijke Studenten Vakbond blijkt dat er veel te verbeteren valt in studentenhuizen. In de helft van de 330 onderzochte woningen hangen geen (of te weinig) brandmelders. Brandblussers zijn nergens te vinden en troep in de gang maakt vluchten moeilijk.

De app hoort bij een campagne voor brandveilige studentenhuizen. “Verhuurders moeten in actie komen om aan de regelgeving te voldoen”, meent de vakbond. “Het is hun verantwoordelijk om, onder andere, te zorgen dat brandblussers en rookmelders aanwezig en in orde zijn.”

Maar ook studenten gaan niet vrijuit. Zij moeten bijvoorbeeld niet te veel stekkerdozen aan elkaar koppelen, aldus de LSVb. En schakel de brandmelders vooral niet uit als je een feestje geeft. Studenten kunnen op de website een check doen en een voorbeeldbrief aan de huiseigenaar vinden.

De studentenvakbond voert de campagne samen met studentenverenigingen, overheid, brandweer, studentenhuisvesters, vastgoedeigenaren, makelaars en spelletjesmaker Monkeybizniz. Ook in andere steden vinden de komende dagen activiteiten plaats.

Tags: brand | lsvb