Carnaval korter door collegerooster

Je wilt carnaval vieren, maar je moet ook naar je werkcollege. Mis je te veel colleges, dan haal je je vak niet. Utrechtse studenten stappen eerder uit de polonaise.

“Ik kan het me niet veroorloven om vier dagen uit mijn dak te gaan”, zegt Gijs (21), student Psychologie. Gijs is van plan alleen op zondag carnaval te vieren. Deels omdat hij een “haat-liefdeverhouding heeft ontwikkeld” met het carnaval, maar ook omdat hij maandag gewoon weer moet studeren.

Het carnaval, dat dit weekend weer losbarst, valt in Utrecht samen met een week waarin onderwijs wordt gegeven. Steeds meer opleidingen hanteren bovendien een aanwezigheidsplicht. Zijn studenten te vaak afwezig, dan kunnen zij het vak niet meer halen.

De Technische Universiteit Eindhoven en de Universiteit Maastricht hebben, in tegenstelling tot de meeste universiteiten, een carnavalsvakantie. Studenten hoeven dus geen keuze te maken tussen het vieren van carnaval en het voldoen aan de aanwezigheidsplicht van hun universiteit. Voor studenten aan de UU ligt het lastiger.

Gijs gaat verkleed als een grimmige Charlie Chaplin. “Dat zwart-wit moet blijk geven van mijn haat-liefdegevoel over het carnaval.” Hij ziet zich wat het carnaval betreft dan ook niet als een echte Brabander.

Vanaf jongs af aan heeft hij carnaval gevierd, maar nu is hij al drie jaar niet meer geweest. “Je moet veel drinken om die muziek te verdragen,” zegt hij. Zijn “maten” hebben hem opgetrommeld om mee te gaan naar Den Bosch. Na een paar jaar overgeslagen te hebben, heeft hij er eindelijk weer echt zin in.

Het rooster van Culturele Antropologiestudente Britt (20) staat haar toe wat langer te feesten. Ze begint zaterdag en is van plan drie à vier dagen te gaan. “Ik heb weinig contacturen, dus ik hoef niet per se extra vrij,” antwoordt ze op de vraag of ze graag een carnavalsvakantie had gehad. “Dit rooster kwam toevallig goed uit zo, maar anders was ik niet naar de uni gegaan.”

Britt hoeft zich geen zorgen te maken over de colleges aan het eind van de week, want, zegt ze: “Ik heb nooit een kater”. Ze laat een foto zien van één van haar outfits. Het is een zigeunerjurk die zo gedragen had kunnen worden door Catherine Zeta-Jones in de film Zorro.

Bas (22) moet even goed nadenken in welke steden hij allemaal te vinden is de komende dagen. Hij is opgegroeid in Kaatsheuvel, vlakbij de Efteling, en is dus een echte Brabander. “We beginnen in elk geval in Breda, maar we gaan ook nog naar Drunen en Den Bosch.” Hij studeert Sociale Geografie & Planologie en is bestuurslid van studievereniging V.U.G.S.. Het bestuur bestaat bijna geheel uit Brabanders. “We leiden mensen op tot echt feesten”, grapt hij.

Bas gaat samen met medebestuurslid Jurjen (22) verkleed als een “dynamisch duo”, namelijk: Mario en Luigi, de Nintendohelden uit de jaren 80. Ze moeten nog wel even uitvechten wie wie wordt. Vrijdag beginnen ze al met feesten. “Het ligt er een beetje aan”, zegt Bas, of hij wel of niet naar college zal gaan. “Als het verplicht is ga ik wel.” Niet veel later merkt hij op: “Het is pas het begin van de onderwijsperiode, dus dan komt het wel goed. Ik heb nog genoeg tijd om alles in te halen.”

Eline (21) gaat voor het eerst carnaval vieren. “Ik moet het gewoon meegemaakt hebben, zeggen ze”, doelend op haar vrienden die haar overgehaald hebben mee te gaan. Ze trekt dit weekend een wit laken aan. “Met oude schoenen”, voegt ze er aan toe. “Het is een soort feeënachtig kleed.”

Ze studeert Literatuurwetenschap en Psychologie en wordt maandag gewoon weer verwacht bij een werkcollege. “Ik mag dit college niet missen, maar anders was ik misschien maandag ook gaan feesten.” Dan voegt ze er nog aan toe: “Als het leuk is”, want ze weet natuurlijk nog niet hoe ze het gaat vinden.