Cateringlocaties UU dicht door staking

Foto DUB

De vier cateringlocaties op de Universiteit Utrecht die dicht blijven, zijn de kiosk in het Bestuurs- en het Koningsbergergebouw en het restaurant en Jazzmans in het Minnaertgebouw. Daarnaast zal de cateringfaciliteit in het Vening Meineszgebouw A op die dag een beperkt assortiment hebben, zo is te lezen op het Intranet van de universiteit.

De FNV organiseert de staking omdat de bond het niet eens is met de afspraken die zijn gemaakt tussen de werkgevers en vakbonden De Unie en CNV Vakmensen. FNV is van mening dat medewerkers in de cateringsector er met dit akkoord in koopkracht achteruitgaan. Na stakingen in Amsterdam en Rotterdam worden medewerkers in de catering nu opgeroepen om donderdag om 10 uur ’s ochtends voor hun kantoor in Rijnsweerd te verzamelen.

Een Sodexomedewerker in De Uithof vertelt waarom zij gaat staken. “Landelijk hoor je over allerlei soorten stakingen, zoals in de zorg en andere sectoren. Van de catering hoor je nooit wat, terwijl we met de huidige afspraken een hele slechte cao zouden krijgen.” Ze vertelt dat het salaris minimaal is voor het werk wat cateringmedewerkers doen. “Daarnaast wil ik ook dat reiskosten vergoed worden. Dat gebeurt nu niet.” Voor haar is het de eerste keer dat ze zal staken. Spannend vindt ze het zeker. “Het is een fijn gevoel dat we met elkaar gaan en dat we hierin gesteund worden door de vakbond. Ik hoop dat er wat veranderd.”

Tags: kantine | staking