CDA: basisbeurs moet je verdienen met studiepunten

Het CDA wil de basisbeurs behouden, maar de regels strenger maken. Studenten die in een willekeurig collegejaar te weinig punten halen, moeten de beurs terugbetalen.

Wie studiefinanciering ontvangt moet volgens de huidige regels binnen tien jaar zijn diploma behalen. Lukt dat niet, dan moeten basisbeurs en ov-kaart aan de overheid worden terugbetaald. Dat kan wel wat strenger, vindt het CDA. “Het is belangrijk dat studenten het tempo erin houden, de arbeidsmarkt heeft afgestudeerden hard nodig”, zegt Kamerlid Sander de Rouwe.

Studenten die een keer een onvoldoende halen, hoeven de basisbeurs niet meteen in te leveren, benadrukt hij. Studenten kunnen tegenslag hebben en ze mogen ook best wat tijd nemen voor hun studie. “We denken erover om bij de regels van het bindende studieadvies in het eerste jaar aan te sluiten.”

Hoeveel punten studenten jaarlijks moeten halen – dertig, veertig, vijftig ects? – heeft het CDA nog niet vastgesteld. Het idee is door het Centraal Plan Bureau al meegenomen in de doorrekeningen van het verkiezingsprogramma en moet zo’n 300 miljoen euro per jaar opleveren.

Het CDA keerde zich eerder deze maand tijdens een verkiezingsdebat in Utrecht tegen de langstudeerboete. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de boete kwijt, maar over het alternatief lopen de politieke standpunten uiteen. PvdA, VVD, D66 en GroenLinks willen de basisbeurs afschaffen, maar CDA, SP en de ChristenUnie niet.

De jongerenafdeling van het CDA is vandaag met een petitie gestart onder het motto ‘handen af van de stufi’. Een leenstelsel is volgens het CDJA een “gewoonstudeerboete”. De jongeren willen de petitie op 20 september aanbieden aan de Tweede Kamer.

Update: voor de verkiezingen van 2010 startte het CDJA ook al de petitie 'Handen af van de stufi'. Dank aan @matthijswitkam voor de melding.