Centrum voor Parlementaire Geschiedenis gered

Het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis is gered. De Radboud Universiteit Nijmegen wil betalen om het onderzoeksinstituut open te houden, net als het ministerie van Binnenlandse Zaken en de Eerste en Tweede Kamer.

Per 2015 verliest het centrum zijn complete subsidie van 550 duizend euro van het ministerie van Onderwijs. Maar de Tweede Kamer kon sluiting van het instituut niet aanzien en dwong staatssecretaris Dekker om met een oplossing te komen. Hij wilde de Kamer voor de zomer nog niets beloven. “Ik zie dit als een inspanningsverplichting”, zei hij in juli. “Maar ik kan u geen garantie geven dat het ook geregeld wordt. We zitten in een ingewikkelde financiële tijd.”

Toch is het gelukt: de Eerste en Tweede Kamer willen 150 duizend euro bijdragen om het centrum open te houden, het ministerie van Binnenlandse Zaken is goed voor twee ton en de Radboud Universiteit voor een ton. Het resterende bedrag vangt het instituut zelf op. Dat laat Dekker weten in een brief aan de Kamer.

Het ministerie van Onderwijs wil in totaal tweehonderd miljoen euro korten op verschillende onderzoeksinstituten en belangenclubs, waaronder de studentenorganisaties ISO en LSVb. Onder meer het Montesquieu Instituut en het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut raken hun hele subsidie kwijt.

Andere subsidies, zoals voor de Landelijke Technische Bibliotheek in Delft, worden gehalveerd. Het ministerie van Onderwijs onderzoekt nog of universiteiten willen meebetalen om de bibliotheek open te houden.