China Light Festival in Botanische Tuinen is van start gegaan

Foto´s van de opbouw en de eerste avond van het China Light Festival gemaakt door Mark Uwland

De donkere dagen in De Uithof worden de komende weken verlicht door een Chinees sprookjespark in de Botanische Tuinen. De universiteit is gastvrouw bij de opening op vrijdag en nodigt zaterdag de bezoekers van de voorlichtingsdagen uit met korting het festival te bezoeken.

Zo’n twintig Chinese kunstenaars zijn al een maand bezig om de draken, panda’s, giraffen en nog veel meer bewegende lichtkunstwerken een plaats te geven in de Botanische Tuinen. “Het is een bijzondere samenwerking”, vertelt Arie Oudijk van de Botanische Tuinen. “Wij begeleiden ze in de tuinen waar alle kunstwerken komen te staan. Maar de Chinezen spreken geen Nederlands. Gelukkig is er een Nederlandse BV die de productie voor zijn rekening neemt waarmee wij hebben gecommuniceerd.”

De universiteit heeft de Botanische Tuinen ter beschikking gesteld voor dit festival. “Normaal zijn wij van december tot maart gesloten”, vertelt Oudijk. “Nu zijn we in deze periode open vanaf 18.00 uur ’s avonds tot 21.30 uur. De toegang en de catering wordt geheel verzorgd door het China Light Festival zelf. Wij krijgen alleen de onkosten vergoed.”

Eeuwenoude traditie
Het China Light Festival heeft internationaal een enorme reputatie opgebouwd. Het komt voort uit een eeuwenoude Chinese traditie om op de vijftiende dag van de eerste maand talloze lantaarns te ontsteken om de god van de hemel gunstig te stemmen. Deze lantaarns zijn inmiddels uitgegroeid tot lichtgevende en bewegende beelden; sprookjesfiguren, dieren, traditionele draken en Chinese symbolen.

De enorme kronkelende Chinese Draak van 70 meter lang en 7 meter hoog moet een van de hoogtepunten zijn van het festival. In China is de draak het symbool van puurheid en kracht. Maar ook bewegende kunstwerken van een huwelijksceremonie, een fietsrace en de panda’s spreken tot de verbeelding.

Kerstborrels en studentenfeestjes
Twee jaar geleden streek het festival neer in Rotterdam en trok daar 125.000 bezoekers. In Utrecht verwachten de organisatoren de komende maand enkele tienduizenden gasten. Arie Oudijk hoopt dat een deel van die bezoekers later nog eens terugkomt naar de Botanische Tuinen.

Doordat de Chinezen de afgelopen maand het sprookjesbos opbouwden, kwamen al veel nieuwsgierigen regelmatig een kijkje nemen. Hierdoor was het aantal bezoekers in november vele malen hoger dan normaal. Eén van die mensen is Mark Uwland, werkzaam bij het Freudenthal Instituut. Zijn foto’s van de voorbereiding trokken de aandacht van DUB en staan boven dit artikel. Gisteren kreeg hij alvast een preview van de verlichte kunstwerken.

Er zullen meer UU’ers het China Light Festival bezoeken. Tal van kerstborrels, zoals van de faculteiten Geesteswetenschappen, Geowetenschappen en Diergeneeskunde en van diensten als de UB en directies van Universitaire Bestuursdienst, zullen hier plaatsvinden. Er is een speciale regeling getroffen dat de borrel mag beginnen voor de formele openingstijd van 18.00 uur.

Ook voor studenten zijn dergelijke acties geregeld. Op de site is een speciale fotowedstrijd waarmee studenten voor hun vereniging 15 vrijkaarten kunnen winnen. Sowieso krijgen studenten korting op vertoon van hun studentenkaart.

Voorlichtingsdagen
De aankomende studenten die zaterdag de voorlichtingsdagen bezoeken, krijgen ook de gelegenheid om het China Light Festival te bezoeken. De voorlichtingsdag loopt tot 16.00 uur. Zij mogen aansluitend naar het festival om van 17.00 tot 18.00 rond te lopen voordat het terrein formeel voor het publiek is geopend. Zij krijgen per mail een code waarmee ze een kaartje voor acht euro kunnen krijgen.

Officiële opening
Vrijdag 21 november is het festival officieel geopend. Collegevoorzitter Marjan Oudeman is de gastvrouw. Eén van de genodigden is Qingchao Fang de onderwijsattaché van de Chinese ambassade. Oudeman wijst in haar toespraak op de 25 jaar van samenwerking die Universiteit Utrecht al heeft met Chinese kennisinstellingen. De afgelopen jaren is die samenwerking alleen maar sterker geworden, onder meer met de Netherlands-Asia Honours Summer School en het bezoek van een delegatie van de universiteit en het universitair medisch centrum in december 2013, waar ook Marjan Oudeman bij was. DUB zelf had in 2012 een actualiteitsblog over de samenwerking met China.

Burgemeester Jan van Zanen vertelt dat ook de gemeente de banden met China in de toekomst wil aanhalen en dat dit festival daar een mooi voorbeeld van is. Het idee om dit lichtfestival in de Botanische Tuinen te organiseren is ontstaan bij de Chinezen. Zij hebben vorig jaar contact gezocht met de gemeente. De collegevoorzitter en de burgemeester verrichten de officiële opening samen met onderwijsattaché Fang en China Light-directeur Tracy Wang.

Het China Light Festival is tot 4 januari dagelijks geopend van 18.00 tot 21.30 uur. Aan de kassa zijn kaartjes 10 euro (ma t/m do) of 12 euro (vr t/m zo). Voor studenten en kinderen tot en met 17 jaar is dat 8 en 10 euro. Bij het online boeken hoef je de weekendtoeslag niet te betalen.